Kirjastonhoitaja! Ajattelin tutustua Suomen itsenäisyyden aikaan fiktiivisiä kirjoja lukien. Erityisesti kiinnostaa vuoden 1917 jälkeinen aika jonnekin 1940…

Kysytty

Hei Kirjastonhoitaja!
Ajattelin tutustua Suomen itsenäisyyden aikaan fiktiivisiä kirjoja lukien. Erityisesti kiinnostaa vuoden 1917 jälkeinen aika jonnekin 1940 luvulle, ei kuitenkaan sota-aikaan vielä tällä kertaa. Runotkin käy. Osaisitkohan tehdä jonkinlaista listaa sopivista kirjoista? Sopiva kirjamäärä on n. 10 kirjaa eli mielummin ajallisesti kattava kuin monta kirjaa samasta ajasta.
Täällä pohjan alla on jo tuttu, joten sitä ei listassa tarvitse mainita.

Kiitos jo etukäteen.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Satakirjastojen sivuilta löytyy erittäin kattava aihelista kirjallisuudesta, joka käsittelee ajanjaksoa vuodesta 1900 toiseen maailmansotaan saakka: https://www.satakirjastot.fi/web/arena/vuodesta-1900-toiseen-maailmanso…

Listalta voisin poimia vaikkapa seuraavat kymmenen teosta:
F.E. Sillanpää: Ihmiset suviyössä
Asko Sahlberg: Tammilehto (1918)
Toivo Pekkanen: Tehtaan varjossa (1918-1930)
Elisabet Aho: Sisar (1918-1924)
Anni Kytömäki: Kultarinta (1920-1930 -luvut)
Sirpa Kähkönen: Mustat morsiamet (1920-luku)
Mikko Porvali: Sinisen kuoleman kuva (1920-luku)
Aki Ollikainen: Musta satu (1931)
Inka Nousiainen: Kirkkaat päivät ja ilta (1938)
Kjell Westö: Kangastus 38 (1938)

Lisäksi mm. Laila Hietamiehen, Enni Mustosen ja Pirjo Tuomisen sarjoissa on ajankuvaa pidemmältä ajalta.