Kirjastojen kierrätys- eli "ota ja jätä" -hyllyt ovat tervetullut ilmiö, joka tarjoaa silloin tällöin erittäinkin kiintoisia löytöjä. Olen ollut tietoinen…

Kysytty

Hei, kirjastojen kierrätys- eli "ota ja jätä" -hyllyt ovat tervetullut ilmiö, joka tarjoaa silloin tällöin erittäinkin kiintoisia löytöjä. Olen ollut tietoinen näistä hyllyistä vasta muutaman viime vuoden ajan, ja ihan kiinnostuksesta kysynkin, mistä asti tällainen palvelu on ollut tarjolla, ja onko se maanlaajuinen (itse olen Helsingin kirjastojen asiakas).

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kirjakierrätyspisteitä on varsin monen kunnan kirjastoissa eri puolilla Suomea. Alla linkki kirjastot.fi-sivustolla julkaistuun tämänhetkiseen tilanteeseen:

https://hakemisto.kirjastot.fi/services/service/kirjakierratyspiste

Tarkka vuosi ensimmäisten kierrätyskärryjen tai -hyllyjen tuloon kirjastoihin ei selvinnyt, mutta jokin 2000-luvun ensimmäisistä vuosista se lienee. Kouvolan pääkirjasto saattoi olla ensimmäinen. Siellä kierrätyspiste oli aluksi kirjaston kahviossa, mutta siirtyi myöhemmin lehtisaliin. Aloittamisvuosi oli todennäköisesti 2002 tai 2003.