Kirjastoissa on lehtisalit. Miksei tässä nettikirjastossa voisi myös olla? Nykyisin ei saa lukea kaikkia lehtiä ilmaiseksi, vaan esimerkiksi HS on maksullinen…

Kysytty

Kirjastoissa on lehtisalit. Miksei tässä nettikirjastossa voisi myös olla? Nykyisin ei saa lukea kaikkia lehtiä ilmaiseksi, vaan esimerkiksi HS on maksullinen palvelu. Koska kirjaston lukusalissa paperilehden on voinut lukea ilmaiseksi, niin eikö olisi luontevaa tarjota sama palvelu myös nettikirjastossa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Pääkaupunkiseudun kirjastojen tietokoneilta voi avata PressDisplay- ja ePress-lehtitietokannat. ePress sisältää noin 75 paikallis- ja maakuntalehteä ja PressDisplay sisältää yli 2000 sanomalehteä näköisversiona n. 100 maasta 40 kielellä. Näitä tietokantoja ei kuitenkaan voi lukea kotona. Ne ovat kirjastojen palveluja, jotka ovat asiakkaiden käytössä paikan päällä. Molemmat löytyvät HelMet-sivustolta kohdasta tietokannat.

Tulevaisuudessa PressDisplayn etäkäyttö on todennäköisesti mahdollista. Tällä hetkellä ei kuitenkaan ole tiedossa, milloin tämä tapahtuu. ePressiä ei valitettavasti saada etäkäyttöön. ePress sisältää Helsingin Sanomat, joten näillä näkymin sitä voi lukea kirjastoissa vain paikan päällä joko paperiversiona tai ePressistä.