Kirjassaan "Huonemiehen poika" Kalle Päätalo kertoi, että kun hänen perheeleen rakennettiin omaa kotia Kallen ollessa noin 3-vuotias ja pirttiin piti rakentaa…

Kysytty

Kirjassaan "Huonemiehen poika" Kalle Päätalo kertoi, että kun hänen perheeleen rakennettiin omaa kotia Kallen ollessa noin 3-vuotias ja pirttiin piti rakentaa uuni, niin uunin rakentanut Satusedäksi kutsuttu mies vaati, että uunin alle on rakennettava jonkinlainen hirsiarina, mitä ei yleensä ollut tapana tehdä uunin alle uunia rakennettaessa. Käsittääkseni Satusetä kosti tuolla vaatimuksellaan jotenkin Kallen isälle tämän ilkeät puheet Satusedästä, jotka puheet tämä henkilö oli itsekin jotain kautta kuullut. Onko tarkemmin tiedossa, että miksi hän vaati sellaisen hirsiarinan rakentamista uunin alle ja mihin hän pyrki vaatimuksellaan, että sellainen täytyy rakentaa? Ainakin käsitykseni mukaan sellainen hirsiarina oli uunin alla haitallinen, ehkä jopa vaarallinen, koska aikaa myöten se lahosi ja uuni pääsi liikkumaan paikoiltaan, mikä taas ilmeisesti lisäsi tulipalon riskiä. Eli ei kovin ammattitaitoisen henkilön teko vaatia hirsiarinan rakentamisesta uunin alle, jos se saattoi Kallen perheen alttiiksi tulipalolle ja muille haitoille. Kuitenkin Satusetä oli jonkinlainen "uunimestari" eli taitava uuninrakentaja.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Seppo Porvalin Päätalo-elämäkerran mukaan hirsiarina oli uuneja muurattaessa niin sanotusti Antti "Satu-Setä" Lohilahden tavaramerkki:

"Lopulta uuni sentään valmistui, mutta koska se Lohilahden oppien mukaan muurattiin hirsiarinan, eikä suoraan kallion päälle, se rupesi aikaa myöten hojeltumaan puoleen jos toiseen. Uunimestari itse selvitti sen tällä tavoin ainoastaan 'hakevan paikkaansa'."

"Tämän jälkeen paikkakunnalla eli pitkään sanonta: 'Hakkoo paikkaasa kun Kallio-Herkon pirtinuuni.'"

Lähde:
Seppo Porvali, Kalle Päätalo : elämäkerta 1919-2000. Revontuli, 2000

10 ääntä

Kommentit

Rakennettiinko uusi uuni alkuperäisen uunin jälkeen?

Hirsiarinalle rakentaminen ei ennen ole ollut mitenkään poikkeuksellista, olen itskein nähnyt sellaisia vanhoja uuneja ja Kallen lapsuusajan aikuisille niissä ei ole ollut mitään outoa. Kivien päälle kuivista hirsistä tehty arina on kestänyt yhtä kauan kuin muutkin hirsirakenteet.
Jos Huonemiehen pojan tiedot pitävät paikkansa, Kallioniemen hirret otettiin pystymetsästä ja laitettiin tuoreena lattian alle lahomaan. Tietenkään alle kolmivuotias Kalle ei todellisuudessa muistanut uunin teosta oikeastaan mitään.