Kirjassa Harry Potter ja viisasten kivi Harry rupeaa saamaan Tylypahkan noitien ja velhojen koulusta kirjeitä, joissa kerrotaan, että Harry on valittu…

Kysytty

Kirjassa Harry Potter ja viisasten kivi Harry rupeaa saamaan Tylypahkan noitien ja velhojen koulusta kirjeitä, joissa kerrotaan, että Harry on valittu Tylypahkaan. Koska Harryn täti ja tämän mies eivät anna Harrylle kirjettä, niin kirjeitä rupeaa tulvimaan heidän kotiinsa, jolloin he joutuvat pakenemaan, koska Harrym ei haluta saavan kyseistä kirjettä itselleen.

Pakomatka päättyy siihen, että Harry, hänen tätinsä, tämän mies ja Harryn serkku ovat jonkinlaisella luodolla olevassa hökkelissä. Muiden nukkuessa Harry valvoo ja odottaa vuorokauden vaihtuvan, koska seuraava päivä olisi Harryn yhdestoista syntymäpäivä.

Kirjassa todetaan jotain siihen suuntaan, että Harryn syntymäpäiviä ei ole koskaan juurikaan huomiotu, mutta eihän kukaan kuitenkaan kahta kertaa täytä yhtätoista vuotta. Kysymykseni siis kuuluu, että aavistiko Harry jotenkin, että mitä häntä odotti seuraavana päivänä? Harryhan sai juuri 11 vuotta täyttäessään lopulta tietää olevansa velho, kun Rubeus Hagrid tuli kertomaan sen hänelle, antoi hänen lopulta lukea kirjeensä ja vei tämän ostamaan velhotarvikkeita. Olisiko Harry siis osannut jollain tapaa aavistaa, että hänelle tulee tapahtumaan juuri 11-vuotiaana jotain merkittävää, vaikka hän ei tiennyt esim. Tylypahkan koulusta mitään eikä siis myöskään sitä, että sinne mennään juuri 11-vuotiaana?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Mikään Harry Potter ja viisasten kivi -kirjassa ei näyttäisi viittaavan siihen, että Harrylla olisi jonkinlainen ennakkoaavistus yhdennentoista syntymäpäivänsä erityisestä merkityksestä. Syntymäpäivä tulee hänen mieleensä sattumalta, hän ei erikseen sitä ole sen kummemmin ajatellut tai siihen valmistautunut. Kirjan lause "Mutta ei kukaan silti yhtätoista joka päivä täytä" voidaan Harryn kannalta lukea yksinkertaisena toteamuksena siitä, että seuraava päivä olisi Harryn syntymäpäivä ja että hän täyttäisi 11 vuotta. Päivän erityisyys ennakolta on pelkkää tavanomaista syntymäpäivän erityisyyttä lapselle.

Kokonaan eri asia tietenkin on se, että Harryn täydellinen tietämättömyys omasta velhoudestaan on tarinan tässä vaiheessa merkittävä kerronnallinen tekijä. "Mutta ei kukaan silti yhtätoista joka päivä täytä" -huomautus onkin ehkä ensisijaisesti kaikkitietävän kertojan tapa vihjata lukijalle, että Harryn 11. syntymäpäivä ei ole mikä tahansa syntymäpäivä.