Kirjaseikkailusta löytyy tietoa netistä ja se näkyy sekä kuuluu telkkarista ja radiosta. Mutta löytyykö käsinkosketeltavaa kirjallisuutta kirjaseikkailusta:…

Kysytty

Kirjaseikkailusta löytyy tietoa netistä ja se näkyy sekä kuuluu telkkarista ja radiosta. Mutta löytyykö käsinkosketeltavaa kirjallisuutta kirjaseikkailusta: tutkimusta tms.?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kirjaseikkailu on uusi valtakunnallinen kampanja, jonka tavoitteena on mm. tehdä lasten ja nuorten kirjallisuutta tutuksi ja ja herättää lukuhalua. Tietoa tästä kampanjasta löytyy lähinnä internetistä http://www.kirjaseikkailu.net/kirjasei.html ja aikakauslehdistä, esim. Turun kaupunginkirjaston käsikirjastossa olevasta CD-ROM-artikkeliviitetietokannasta Aleksi löytyy asiasanalla "kirjaseikkailu" muutamia artikkeleita: Ina Ruokolainen: "Lastenkirja esiin" (Lapsen maailma 2000:2, s. 34-35) ja Päivi Heikkilä-Halttunen: "Läs 2000 -kampanja vauhdissa: suomalaista Kirjaseikkailu 2001 -projektia vstaava lasten ja nuorten lukemista edistävä kampanja Ruotsissa" (Onnimanni 2000:1, s.41-42). Kirjavinkkauksesta löytyy kyllä kirjoja, esim. hakemalla kirjaston aineistorekisteristä http://www.turku.fi/kirja/ asiasanoilla "lukeminen" ja "opastus" löytyy esim. Marja-Leena Mäkelä: Kirjavinkkarikirja (1998) ja Lars Nordström: Bokprat: om barns läsande och om textsamtal mellan barn och vuxna (1997) sekä Marjo Hännisen bibliografia Vinkkejä kirjavinkkarille: lasten ja nuortenkirjavalikoima 1987-1997 (1997).