Otsikko
Kirjan julkaisu omakustanteena painettuna ja diginä on kiva mahdollisuus. Mitä riskejä toimintaan voi sisältyä? Useat tahot tarjoavat erilaajuisia palveluja…

Kysytty

Kirjan julkaisu omakustanteena painettuna ja diginä on kiva mahdollisuus. Mitä riskejä toimintaan voi sisältyä? Useat tahot tarjoavat erilaajuisia palveluja. Mihin on syytä kiinnittää huomiota ennen kirjoituksen lähettämistä? Näinä aikoina taloudelliset riskit arvelluttavat, tai sitoutuminen johonkin tietämättään. Osaako kirjastonhoitaja neuvoa. Kiitos avusta arkajalalle.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kysymyksissä olisi asiaa monisivuiseen vastaukseen, mutta seuraavassa keskeiset asiat.

Omakustanteen tekeminen on nykyään teknisesti helppoa, nopeaa ja kohtuuhintaista. Jos pystyy tuottamaan valmiin aineiston itse, ei välttämättä tarvitse kotoaan liikahtaa ja valmis kirja tulee postipakettina. Digipainoja on paljon Suomessa ja jos kovakantisena haluaa tehdä, voi kannattaa tilata painotyö Virosta tai Latviasta. Digipainoissa kustannukset riippuvat kolmesta asiasta: (1) sivumäärästä, (2) mahdollisesta värin käytöstä ja (3) painosmäärästä. Noin 200 sivun laajuinen kirja koossa A5 ja painosmäärä 100 kappaletta maksaa noin 500 euroa. Mitään varsinaista riskiä ei tällaiseen painattamiseen liity, sillä painot lähettävät hintatarjouksensa asiakkaan tiedoilla ja sen sitten hyväksyy tai ei hyväksy.

Kirjan julkaiseminen "diginä" tarkoittanee kysymyksessä sitä, että paperikirjan lisäksi tuotetaan verkon kautta levitettävä tai luettava kirja. Jos käytettävissä on omat verkkosivut, joiden kautta kirjan voi tarjota - ilmaiseksi tai myymällä -, toiminta ei poikkea minkä tahansa asian verkkovälittämisestä. Painokustannuksia ei ole, jos on tehty esimerkiksi valmis PDF-muotoinen kirja. Jos tavoitteena on saada omakustanne kaupalliseen välitykseen, täytyy ruveta tekemään sopimuksia välittäjien kanssa.

TIlanne muuttuu radikaalisti, jos tarvitsee apua kirjan taittamiseen, graafiseen suunnitteluun ja toimittamiseen. Ne ovat kaikki ammattilaisten töitä, joiden teettämisestä joutuu maksamaan. Tärkeätä on pyytää hintatarjous ja kilpailuttaa tarjouksia, aivan kuten painotöissäkin, ellei ole tuttua painoa, jonka kanssa asioida. Tällaisiin ammattilaistöihin ei liity muuta riskiä kuin että sen jälki ei miellytä omaa silmää.

Kaikkeen omakustantamiseen sisältyy taloudellinen riski siinä mielessä, ettei kukaan voi taata, että kirjaa saa myydyksi. Oikea mainostaminen on kallista ja ellei käytä sosiaalista mediaa mainostamiseen, ei välttämättä kukaan tiedän kirjan olemassaolosta. Mainostamisen lisäksi tulee itse jakelun vaiva. Useimmat omakustantajat hoitavat jakelun kotoa käsin postittamalla tilauksia perinteiseen tapaan. Jos postituspalvelunkin joutuu ostamaan, kokonaishinta nousee. Taloudellisen riskin suuruus riippuu siis paljon siitä, mitä pystyy tekemään ja miten paljon joutuu ostamaan palvelut. Realistinen omakustantaja lähtee siitä, että pahimmassa tapauksessa kirjaa ei saa myytä ollenkaan, joten talouden täytyy olla vakaalla pohjalla, myynnin varaan ei voi laskea.

Tekijänoikeudesta ei tarvitse murehtia, jos kustantaa itse omaa tekstiään. Taittaja tai kirjapaino eivät saa mitään oikeuksia siitä, että osallistuvat kirjan tekemiseen. Sen sijaan mahdollinen kuvittaja on yksi kirjan tekijä, joka täytyy ottaa huomioon.

Voin sähköpostitse vastata täsmällisempiin kysymyksiin, kun kysymyksessä liikuttiin varsin yleisellä tasolla.

Heikki Poroila