Kirjallisuutta, josta saisi pikakatsauksen sotilasmusiikiin ruotsalaisessa ratsuväkirykmentissä 1600-luvun viimeisinä vuosikymmeninä? Merkitys, muodot, tavat…

Kysytty

Kirjallisuutta, josta saisi pikakatsauksen sotilasmusiikiin ruotsalaisessa ratsuväkirykmentissä 1600-luvun viimeisinä vuosikymmeninä? Merkitys, muodot, tavat yms.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Sotilasmusiikkia koskevaa kirjallisuutta kannattaa tiedustella Kansalliskirjaston musiikkiosastolta, ks. http://www.lib.helsinki.fi/palvelut/Kokoelmat/kokoelmaluettelo.htm.

Puolustusvoimien uudelta sotilasmusiikkisivustolta, www.mil.fi/sotilasmusiikki,löytyy yhteystiedot suomalaisiin asiantuntijoihin. Suomen sukututkimusseuran kirjastossa, www.genealogia.fi, saattaa löytyä tietoa 1600 -luvun ruotsalaisesta sotaväestä.

Ruotsinmaalaisista lähteistä kirjallisuutta voi tiedustella esim. sähköpostitse, mutta usein sivustoilla on olemassa myös kirjallisuuden sähköinen hakupalvelu.

Hyviä lähteitä ovat:
- Krigsarkivet, www.ra.se/kra/
- Statens musikbibliotek,www.muslib.se/
- Militärmusiksamfundet, www.militarmusiksamfundet.com sekä Försvarsmusikcentrum osoitteessa http://katalogen.kthnoc.se/reginfo.html?id=159710