Kirjallisuusluettelo surua käsittelevistä teoksista mielellään aihepiireittäin!

Kysytty

Kirjallisuusluettelo surua käsittelevistä teoksista mielellään aihepiireittäin!

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Surua käsitteleviä teoksia onkin runsain mitoin, kauno- ja tietokirjoja sekä erikseen vielä aikuisten, nuorten ja lasten kirjoja. Tähän on koottu ja jaoteltu näitä kirjoja (osa kirjoista voisi luonnollisesti olla useammankin otsikon alla, mutta olen pyrkinyt välttämään toistoa).

Lisätietoja kirjoista saa osoitteessa www.helmet.fi , kun kirjoittaa esim. kirjan nimen Teoksen nimi –kenttään. (HelMet on Helsingin, Espoon, Vantaan ja Kauniaisten yleisten kirjastojen tietokanta.)

SURU JA SAIRAUS:

1 Niin kauan kuin on elämää / Uolevi Nojonen KIRJA 2003
2 Tule takaisin Ben / John Fischer , KIRJA 2003
3 Juho : elämää syövän varjossa / Toivo Voutilainen KIRJA 1999
4 Enkeliveli / Marjaana Talonen KIRJA 1996
5 Siivekäs sillanrakentaja / kirjoittaja: Tuisku Ilmonen, KIRJA 1994 (Kirja vanhemmille, kun lapsella on sairaus tai vamma)
6 Sinun kanssasi sairaudessa / Anna-Liisa Laamanen KIRJA 1993

SURU, AVIOPUOLISOT JA MUUT LÄHEISET:

1 Näkymättömän paino / Martti Lindqvist KIRJA 1997
2 Jäähyväisten vuodet : kirja läheisen hoidosta ja saattamisesta / Riitta Kähkölä KIRJA 2002
3 Saattohoito : lähimmäisenä kuolevalle / toimittanut Kirsti Aalto KIRJA 2000
4 Aika rakastaa.. aika kuolla / Leopold, Loewensteinin prinsi , KIRJA 1971
5 Aikuinen orpo : vanhempien kuolema - lapsuuden loppu / Barbara Dobrick , KIRJA 1996
6 Pieni kirja surusta ja rakkaudesta / Margit Kalmanlehto KIRJA 2002
7 Lesken päiväkirja / Pekka Vuoria KIRJA 2002
8 Ei yhteistä iltaa : siviilisääty: leski / Uta Schlegel-Holzmann, KIRJA 1993
9 Suruani suurempi/ Kähkönen, Seija KIRJA 1997
10 Särkynyt sydän : omainen ja itsemurha / toimittanut Tarja Heiskanen KIRJA 1996

SURU JA LAPSEN/ NUOREN MENETYS:

1 Sinua en unohda : lapsensa menettäneet kertovat / toimittanut Anneli Rantalaiho KIRJA 1999 2 Kirjeitä 15-vuotiaalle maalivahdille / Juha Vakkuri KIRJA 2000
3 Surun päiväkirja - ja ilon / Reidunn Kiuru KIRJA 1996
4 Kaarnalaiva / Reidunn ja Sakari Kiuru KIRJA 1995
5 Varten taivasta luotu : Rasmuksen ja enkelitytön muistolle / [Jaana Mansikkämäki] KIRJA 2003
6 Lintu lensi ikkunaan / Kauko Paasi KIRJA 2004
7 Nuku, nurmilintu : lapsi on poissa - runo lohduttaa surevaa / toimittanut Christina Söderlund KIRJA 2004
8 Varjolapsi / P. F. Thomése, KIRJA 2004
9 Tule takaisin Ben / John Fischer, KIRJA 2003
10 Kun Sampo on poissa / Liisa Halme KIRJA 2003
11 Ei kai hän vaan ole kuollut? / Tuula Salonen KIRJA 2000
12 Kun pieni lapsi kuolee / Ingela Bendt, KIRJA 2000
13 Äidin suru alle seitsenvuotiaan lapsen kuoleman jälkeen / Hilkka Laakso KIRJA 2000
14 Lapsen menetys : perheen suru ja toipuminen / Leena Väisänen KIRJA 1999
15 Lapseni on poissa / Elaine Storkey , KIRJA 1992
16 Vaiettu suru : lapsen kuolema ja perheen tukeminen / toimittaja: Tuija Manneri KIRJA 1992
17 Terveydenhoitaja kätkytkuolemaperheen tukijana / Raija Kotilainen ja Erja Laakso, KIRJA 1995
18 Kuvittelenko, vai kuoliko jotain? toim. Rita Kreula, 2008 Kirja käsittelee raskauden keskeytyksiä äidin näkökulmasta ja sen mukana tuomaa surua. Kirjassa on myös tietopaketit itse keskeytyksestä, sikiöpoikkeavuuksista, niiden seulonnoista sekä runoja että 25:n naisen omakohtaiset tarinat siitä, miltä tuntuu, kun syli jää tyhjäksi.

LAPSET JA SURU:

1 Surevan lapsen kanssa / Jaakko Erkkilä... [et al.] ; [julkaisija] Tuettu suru -projekti, Suomen mielenterveysseura
2 Sureva lapsi ja koulu / Atle Dyregrov & Magne Raundalen, KIRJA 1997
3 Lapsen suru / Atle Dyregrov ; KIRJA 1993
4 Suru vieraana kodissamme / Marjo ja Harri Eerikäinen , KIRJA 1995
5 Jäätynyt sydän / Gunilla Linn Persson ; suomentanut Raija Jänicke KIRJA 1998
6 Peli poikki, Juho / Esa I. Järvinen KIRJA 1997
7 Puukenkäkesä / Outi Salo ; kuv. Inge Löök KIRJA 1988
8 Julia ja sota / Ursula Fuchs ; suom. Kerttu Manninen KIRJA 1983
9 MALEENAN JOULU / MARITA LINDQUIST KIRJA 1977
10 Mariella ja Vera-Teresan arvoitus / Marita Lindquist , KIR JA 1984

PIENET LAPSET JA SURU (kuvakirjoja):

1 Kuinka pikku elefantti parani suuresta surustaan / kertonut Monika Weitze ; kuvittanut Eric Battut ; KIRJA 1999
2 Hei vaan, mummi! / Annu Liikkanen, Lars Andersson, KIRJA 1998
3 Jospa ukki nukkuukin? / Hanna Ranssi-Matikainen, Riikka Juvonen KIRJA 2002
4 Pikkunallen isoisä / kirjoittanut Nigel Gray ; kuvittanut Vanessa Cabban, KIRJA 2000
5 Vaarin Laika / kirjoittanut Mats Wahl ; kuvittanut Tord Nygren, KIRJA 1989
6 Aina ja ikuisesti / kirjoittanut Alan Durant ; kuvittanut Debi Gliori, KIRJA 2004
7 Sammakko on surullinen / Max Velthuijs, KIRJA 2004
8 Tyttö ja naakkapuu / Riitta Jalonen, kuvittanut Kristiina Louhi KIRJA 2004
9 Pekka ja kaksi käsinettä : kirja kuolemasta / Kari Vinje, Vivian Zahl Olsen, KIRJA 2000
10 Kerro minulle taivaasta : kun kuolema koskettaa / Anna-Mari Kaskinen ; kuvitus Taru Castrén KIRJA 2003
11 Suukko vie surun pois / kertonut Hiawyn Oram; kuvittanut Frederic Joos, KIRJA 1999
12 Joonaksen jouluihme / Susan Wojciechowski ; kuvittanut P.J. Lynch, KIRJA 1998
13 Koirien taivas / Emma Chichester Clark ; suomentanut Raija Viitanen KIRJA 2003

NUORET JA SURU:

1 . Liian iso ikävä : nuoret kertovat surukokemuksistaan / toimittanut Anneli Rantalaiho ; loppusanat: John Vikström KIRJA 2001
2 Kun ystävä kuolee : kirja nuorille surusta ja selviytymisestä / [Marilyn E. Gootman], KIRJA 1998
3 Punahilkka ja suden hetki / Katarina Mazetti , KIRJA 2003
4 Sielunsiskot / Katarina Mazetti, KIRJA 2002
5 Salatut elämät : Saku ja suuri suru / Katri Manninen KIRJA 2002
6 Anni, Abigail ja Dagda / Mari Lampinen KIRJA 1998
7 Tumma nauha / Varpu Vilkuna KIRJA 1996
8 Hyvästi, valkoinen / Sinikka Laine KIRJA 1996

SURU, KAIPAUS JA IKÄVÄ:

1 Kaipauksen ja kiitoksen kirja / Elina Karjalainen KIRJA 1998
2 Niille, joiden on ikävä / Maaria Perälä KIRJA 1999
3 Kaipaus on kukka, suru varjo nurmikolla : mietteitä / toim. Salme Saure KIRJA 1986
4 Vain unen varjo : kaipuun ja surun runoja / toimittaneet Hannele Koivunen ja Laura Virkki KIRJA 1997

SURU JA USKO:

1 Ihmisyys ja usko / John Vikström KIRJA 2003
2 Otan osaa / Hanna Ekola ; [valokuvat: Juha Salonen] KIRJA 2001
3 Tule takaisin Ben / John Fischer KIRJA 2003
3 Vaikka minä kulkisin pimeässä laaksossa / Risto Kormilainen KIRJA 1999
4 Ei minulta mitään puutu : uskosta ja toivosta vaikeina aikoina / Olof Göthelid , KIRJA 1995
5 Oljenkorsi / Martti Kirsitie KIRJA 1995
6 Kurkistuspaikka taivaaseen / Hilja Aaltonen .. [et al.] , KIRJA 2000
7 Auringonpilkkuja / Pirjo Ala-Kapee KIRJA 2003
8 Ota hänet vastaan : sanoja suruun / Anna-Maija Raittila, Anna-Mari Kaskinen KIRJA 2004
9 0nnettomuuden tapahduttua : suruhartauden toteuttaminen / [työryhmä: Kirsti Aalto ... et al.] KIRJA 2004
10 Elämän ja kuoleman salaisuus : ihmisiä elämän perimmäisten kysymysten äärellä / toimittanut Tertti Lappalainen KIRJA 2000
11 Toivon välähdyksiä kyynelten keskellä / koonnut Jaakko Mäkeläinen KIRJA 2004
12 Lasimaljan kootut kyyneleet / Anne Majuri KIRJA 2003

SURU JA LOHDUTUS:

1 Kohtuullinen kuolema : näkökulmia kuolemaan, lohduttavia ajatuksia / Kai Vakkuri KIRJA 1996
2 Surun sisar on lohdutus / Maaria Leinonen ; kuvat Seppo K. Järvinen KIRJA 2000
3 Aika on jäähyväisten : lohdutuksen sanoja suruun / toimittanut Katarina Yliruusi ; valokuvat: Juhani KIRJA 1999
4 Surun sylissä : lohduttavia ajatuksia / toimittanut Merja Pitkänen KIRJA 1999
5 Lohduttajani surussa : lohtua synkimpiin hetkiisi / Gary D. Kinnaman, KIRJA 1997
6 Rakkaus on väkevämpi / Anja Porio ; [valokuvat: Tapani Romppainen] KIRJA 1996
7 Et ole yksin : sanoja suruun / Lauri Koskenniemi KIRJA 2000
8 Kuiskauksia yli virran ja veen : runoja ja säkeitä tueksi ja lohduksi / [kuvat ja tekstit Marleena Ansio KIRJA 1999

SURUTYÖ:

1 Surun tie / Martti Lindqvist KIRJA 1999
2 Kuolemaa väkevämpi / Martti Lindqvist KIRJA 2002
3 Surutyö / Soili Poijula KIRJA 2002
4 Suru : sydämen matka / [teksti:] Soili Poijula ; [kuvat:] Ulla Halkola KIRJA 2004
5 Surutyöni testamentti / Karl Ehder KIRJA 2000
6 En lähde itseltäni salaa : Elinan kirja / toimittaneet Kaisu Pitkälä ja Pirkko Siltala KIRJA 1994
7 Elämä jatkuu : surukodin kirja / Matti Järveläinen KIRJA 2004
8 Elämä ja kuolema : suomalaisten kirjoituksia kuoleman kohtaamisesta / toim. Leila Simonen KIRJA 1994
9 Sielunhoidon aikakauskirja. 11 : Vanhuus /[toim. Kirsti Aalto ym.) KIRJA 1999
10 Elämää pitempi matka / Vivi-Ann Sjögren, KIRJA 1999
Ehditkö istua vierelläni? / Tarja Lappalainen ; [piirrokset: Jenny Huikuri] KIRJA 1998
11 Mahdollisuus / Ann-Mari Lindberg, KIRJA 1998
12 Lenkkarienkelit : kirja kuolemasta, surusta ja uudesta elämästä / Hilkka Laukka-Sinisalo KIRJA 1997
13 Sara / Saara Mustonen KIRJA 2003
14 Puolitoista promillea pihkaa / Maija Kotilainen KIRJA 2003
15 Kätketty suru : sanat jotka jäivät sanomatta / Pirkko Viherkoski KIRJA 1999
16 Suruani kirjoitan / Sirpa-Leena Kaukomies KIRJA 2002
17 Käsi kädessä surussa / toimittanut Merja Pitkänen KIRJA 2003

SURURYHMÄT:

1 Sielunhoito sururyhmässä : tutkimus ryhmän ohjaajan näkökulmasta
2 Yhdessä suru on helpompi kantaa : opas lasten ja nuorten sururyhmien ohjaajalle / [julkaisija:] Tuet KIRJA 2004
3 Selviydyn! : yhteisön tuki ja selviytyminen / Ofra Ayalon , KIRJA 1995

95 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Listalta puuttuu Kirsi-Maria Hiltusen kirja "Ihmeitä täynnä on syntymä ja kuolema". Kustantanut Koikkela Kustannus 2018.