Kirjallisuuden opetuksessa kaanonlistausta on käytetty suomenruotsalaisen lukion opetussuunnitelmassa. Millainen on tuo suomenruotsalaisen lukion kaanonlistaus?

Kysytty

Kirjallisuuden opetuksessa kaanonlistausta on käytetty suomenruotsalaisen lukion opetussuunnitelmassa. Millainen on tuo suomenruotsalaisen lukion kaanonlistaus?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Suomenruotsalaisen lukion kirjalista on julkaistu vuoden 1977 opetussuunnitelmassa. Siinä lueteltiin suositeltavat maailmankirjallisuuden, pohjoismaisen ja suomenruotsalaisen kirjallisuuden teokset. Luettelossa mainittiin seuraavat teokset:

1.Maailmankirjallisuus
Platon: Faidon, Valtio
Vuorisaarna
Darwin: Lajien alkuperä
Montesquie: Lakien henki
Voltaire: Candide
Rousseau: Emile
Freud: Unien tulkinta
Beecher-Stowe: Setä Tuomon tupa
Marx: Kommunistinen manifesti
Gogol: Reviisori
Turgenev: Metsämiehen muistelmia
Orwell: Vuonna 1984
Swift: Gulliverin retket
de Beauvoir: Toinen sukupuoli
Solzenitsyn: Ivan Denisovitshin päivä
Anne Frankin päiväkirja
Angela Davisin omaelämäkerta

2. Pohjoismainen kirjallisuus
Strindberg: Uusi valtakunta
Ibsen: Nukkekoti
Almqvist: Käy laatuun
Linna: Tuntematon sotilas

3.Suomenruotsalainen kirjallisuus
Runeberg: Vänrikki Stoolin tarinat
Diktonius: Hårda sånger
Andersson: Kuvien takana
Kihlman: Ihminen joka järkkyi

Tämä ja muita koulujen kirjalistoja löytyvät Katri Sarmavuoren teoksesta Miten opetan ja tutkin äidinkieltä ja kirjallisuutta? : Äidinkielen opetustieteen perusteet (verkkojulkaisuna http://files.kotisivukone.com/aidinkielenopetustieteenseurary.kotisivuk…)