Kirjailijaa en muista ja kirjan nimenkin vain osittain, tai sitten aivan väärin. Kirjan nimeksi muistan "Raita pyjama tai Raita vaate" Kirja kertoo SS…

Kysytty

Hei
Kirjailijaa en muista ja kirjan nimenkin vain osittain, tai sitten aivan väärin. Kirjan nimeksi muistan "Raita pyjama tai Raita vaate" Kirja kertoo SS-upseerista joka määrättiin Puolaan
keskitysleirin johtajaksi. Hänen pieni poikansa ystävystyi keskitysleirissä olevaan juutalaispoikaan. Kirja loppui siihen kun juutalaispoika salakuljetti saks.pojalle keskitysleiri vaatteet, jotka hän puki päälleen ja meni leiriin sisälle. Heti senjälkeen koottiin ryhmä polttouuniin vietäväksi ja niin tämä saksalaispoikakin joutui sinne.
Kirjailija oli ottanut aivan uuden näkökulman paljon kirjoitettuun aiheeseen. Pidin kirjasta hyvin paljon ja haluaisinkin suositella sitä tuttavilleni.
Onko mitään mahdollisuutta jäljittää kirjaa näillä tiedoilla?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kyseessä lienee Bazar-kustantamon 2008 julkaisema John Boynen teos "Poika raidallisessa pyjamassa" (suom. Laura Beck). Kirjan sisältöä kuvaillaan mm. seuraavilla sanoilla: ystävyys, pojat, saksalaiset, juutalaiset, isät, natsit, upseerit, keskitysleirit, Auschwitz.

7 ääntä

Kommentit

Teos on myös filmattu, The boy in the striped pyjamas, Poika raidallisessa pyjamassa (Britannia 2008). Tallenne useassa kirjastossa.
https://www.finna.fi/Record/piki.873244?sid=4229373888
Kysyjän muistelema kuvaus vastaa elokuvan juoniselostusta.

Esitetty Nelosella vuonna 2012
https://www.hs.fi/radiotelevisio/art-2000002554285.html (HS-maksumuurin takana)

Kirja on saatavana suomalaisistakin kirjastoista kymmenkunnalla eri kielellä.
https://www.finna.fi/Search/Results?sort=main_date_str+desc%2Cid+asc&li…