Kirja Leo Tolstoi: Ylösnousemus,painovuosi 1992,4.painos: ihmetyttää miksi systemaattisesti kirjassa esiintyy vuonna 188' . Miksi viimeinen numero aina…

Kysytty

Kirja Leo Tolstoi: Ylösnousemus,painovuosi 1992,4.painos: ihmetyttää miksi systemaattisesti kirjassa esiintyy vuonna 188' . Miksi viimeinen numero aina puuttuu ja ainoastaan ko heittomerkki.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Silmäilin kyseisen painoksen. Alkuperäistä venäjänkielistä ei ollut mahdollista saada vertailtavaksi.

Huomasin sen, että kirjassa mainitaan tuo vuosilukumerkintä 188' aina vain sellaisissa kohdissa, joissa syytettynä oleville luetaan syytteitä ja viitataan heidän rikoksensa tekoajankohtaan. Tällöinkin tarkka päivämäärä ja kuukausi kerrotaan, vuosi ilmoitetaan tuolla tavalla heittomerkillä ja tapahtumapaikka lyhennetään alkukirjaimeen, N:n kaupungissa. Kaikki muut luvut - päivämäärät, mitat, rahayksiköt - mainitaan tarkasti luvuin. Henkilöistä myös käytetään täysipitkiä nimiä. Tolstoin tekstissä on ranskankielisiä ilmaisuja ja ne on suomennettu alaviitteissä. Välillä jotakin asiaa on tarkennettu alaviitteessä suomentajan huomautuksin.

Tämä kaikki viittaisi siihen, että kyseinen vuosiluvun merkintätapa on ollut Tolstoilla tarkoituksellinen. Vaikka hän on mahdollisesti antanut päähenkilöille keksityt nimet sen sijaan että olisi viitannut heihin ilmaisuin "syytetty pitkä mies" tai "sinisilmäinen ja punatukkainen nainen", on hän halunnut etäännyttää tapahtumapaikan ja ajankohdan tarkoituksella merkitsemällä vuosiluvun viimeisen vuoden heittomerkillä.

Näin empiirisen selauksen ja pohdinnan perusteella arvelen, että kyseessä on venäläiseen kulttuuriin liittyvä tapa. Kuulemani mukaan venäläisessä kirjallisuudessa viitataan todellisiin henkilöihin välillä kiertoilmaisuin kuten se ja se siellä mainittu henkilö. Tämä tarkan vuosiluvun kertomatta jättäminen heittomerkki-ilmaisulla voisi kuulua tuohon samaan kulttuuriseen tapaan. Tarkkaa tapahtumavuotta ei haluta mainita, jotta siitä ei voi päätellä mahdollisen tositapahtuman oikeaa ajankohtaa.

Lähde: Tolstoi, Leo : Ylösnousemus, 4. painos, Karisto, Hämeenlinna, 1992. Suomentanut ja esipuheen kirjoittanut Lea Pyykkö