Kiitos viimeisestä! Nyt kysyisin Aila nimen alkuperästä tarkoituksesta ja jne.. Samoin tiedot Arja-nimestä kiinnostaa.

Kysytty

Kiitos viimeisestä!
Nyt kysyisin Aila nimen alkuperästä tarkoituksesta ja jne..
Samoin tiedot Arja-nimestä kiinnostaa.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Nimi Aila on lappalaisperäinen, mahdollisesti johdettu inarinlappalaisesta nimestä Aili. Alkuperänä voi olla myös muinaisskandinaavinen Helga, "pyhä" tai helagar "varoittava". Nimi on ollut almanakassa vuodesta 1929

Väestörekisterikeskuksen nimipalvelun mukaan on ollut myös muutamia miespuolisia Aila-nimisiä. http://verkkopalvelu.vrk.fi/Nimipalvelu/default.asp?L=1

Arja esintyy Eino Leinon Helkavirsissä runossa Arja ja Selinä. Helkavirsissä Arja on miehennimi, mutta nimi vakiintui nopeasti naisennimeksi. Esikuvana on pidetty nimeä Irja, mutta myös venäläisiä nimiä Arija, Arja, Ara. Viimeksi mainitut juontuvat Kreikan mytologian Ariadnesta. Almanakassa nimi on ollut vuodesta 1950.

http://verkkopalvelu.vrk.fi/Nimipalvelu/default.asp?L=1

Lisää etunimistä esimerkiksi teoksissa:
Vilkuna Kustaa: Etunimet
Suomalaiset etunimet Aadasta Yrjöön