Kiitän jo saamastani ystävällisestä avusta. Nyt etsin 10-vuotiaalle sopivaa tietotekstiä AVAIMISTA.

Kysytty

Kiitän jo saamastani ystävällisestä avusta.
Nyt etsin 10-vuotiaalle sopivaa tietotekstiä AVAIMISTA.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Avaimista sinällään on vaikea löytää aineistoa, mutta kannattaisiko tietoa etsiä myös lukoista? Silloin materiaalia löytyy jo hiukan paremmin. Ja lukkoihin kun yleensä liittyvät myös avaimet. Varsinaisesti aineisto ei ole suunnattu lapsille, mutta ehkä kirjojen kuvitus voisi kiinnostaa lastakin.

Helsingin kaupunginkirjaston Plussa-tietokannasta http://www.libplussa.fi löytyi asiasanoilla avaimet ja lukot seuraavanlaisia viitteitä:
- Kolehmainen: Linkut ja salpasulkimet (Hki, 1998)
- Kolehmainen: Lukkoperinne (Joensuu, 1988)
- Kolehmainen: Lukkoperinne 2 - Karjalaiset vanhat lukot (Joensuu, 1989)
- Kolehmainen: Vanhat lukot (1988)

Ainoa lastenkirja, joka löytyi on kylläkin englanninkielinen kieli- ja kuvakirja, joka käsittelee avainten katoamista ja niiden etsimistä:
- Morgan: The lost key (Handforth, 1999)

Ehkäpä kannattaisi myös vilkaista yleisiä tekniikkaa ja keksintöjä käsitteleviä yleisteoksia, kuten esim.:
- TEK - tekniikan tietokeskus (osassa 4 käsitellään lukkoja)(Porvoo, 1982)
- Keksintöjen kirja, osa 6 Metalliteollisuus (1936)

Tietoa voisi myös etsiä esim. museoista, kuten Tekniikan museosta http://www.tekniikanmuseo.fi (Viikintie 1, Helsinki). Museo on avoinna: ke-su klo. 12-16. Puh. toimisto 09-797 066.