Kiinnostaisi tietää, mistä johtui se puhelinlangoista kuuluva 'vongunta', joka mielestäni liittyi talveen ja pakkaskeliin. Minusta sitä ei kesäpäivinä sitä ei…

Kysytty

Hei. Kiinnostaisi tietää, mistä johtui se puhelinlangoista kuuluva 'vongunta', joka mielestäni liittyi talveen ja pakkaskeliin. Minusta sitä ei kesäpäivinä sitä ei kuulunut vai enkö kiinnittänyt huomiota/muistanko väärin?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Puhelinlankojen "vongunta" on tuulen aiheuttamaa; talven ja pakkasen kanssa sillä ei pitäisi olla mitään tekemistä.

Göran Grimvall kirjoittaa ns. Kármán-ilmiöstä kirjansa Miksi taivas on sininen? (WSOY, 1995) osiossa "Tuulen suhina". Ilmiö syntyy, kun ilmavirta osuu poikkileikkaukseltaan pyöreään tankoon - esimerkiksi pingotettuihin köysiin tai vaijereihin - kohtisuoraan sivulta. Tankoon osuvan ilman virtaus häiriintyy niin, että tangon taakse syntyy ilmapyörteitä. Näiden pyörteiden värähtelytaajuus on suoraan verrannollinen tuulen nopeuteen ja kääntäen verrannollinen tangon paksuuteen. Jos tuulen nopeus on 22 metriä sekunnissa ja tangon paksuus on yksi senttimetri, sen synnyttämien pyörteiden taajuus on 440 hertsiä (yksiviivaisen a:n korkeus).

1 ääntä

Kommentit