Kiinnostaa Ruotsin kuningaskunna armeijan muodostaminen, etenkin ennen ruotujärjestelmän käyttöönottoa. 1300-1600- luvut erityisesti. Myöskin myöhemmät vaiheet…

Kysytty

Kiinnostaa Ruotsin kuningaskunna armeijan muodostaminen, etenkin ennen ruotujärjestelmän käyttöönottoa. 1300-1600- luvut erityisesti. Myöskin myöhemmät vaiheet. Jalkaväki, tykistö, muut aselajit. Ratsuväki ja laivasto.
En löytänyt helmetistä oiken hyvin, en ehkä osannut oikein hakea.

Kunnioittavasti
sotahistorian harrastelija

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Joitakin sotahistoriallisia teoksia, joissa varsinaisten sotatapahtumien ohella esitellään myös sotaväen muodostamista ja organisoimista:

Suomalainen sotilas : muinaisurhosta nihtiin / päätoimittaja Hannele Klemettilä. - Welin+Göös, 2010
[käsittelee ajanjakson 1500-luvun loppuun]

Suomalainen sotilas : hakkapeliitasta tarkk'ampujaan / päätoimittaja Jukka Partanen. - Weilin+Göös, 2010

Näistä teoksista on eräänlainen tiivistelmä

Suomalaisen sotilaan historia : ristiretkistä rauhanturvaamiseen. - Karttakeskus, 2011

Suomen sotahistorian pääpiirteet 1 / Einar W. Juvelius(/Juva). - Otava, 1927

Gustav Vasas ryska krig 1554-1557, 1-2 / Arvo Viljanti. - Almqvist&Wiksell, 1957

Hakkapeliittain historia 1-2 / Arvi Korhonen. - WSOY, 1939-1943
[käsittää vuodet 1617-1629, esittelee laajahkosti Kustaa II Aadolfin uudistuksia]

Kaarle X Kustaan Venäjän sota v. 1656-1658 Suomen suunnalla : 'räikkä, häikkä ja ruptuuri' / Jussi T. Lappalainen. - Gummerus, 1972

Sadan vuoden sotatie : Suomen sotilaat 1617-1721 / Jussi T. Lappalainen. - Suomalaisen kirjallisuuden seura, 2001

Suomen kenttätykistön historia 1 / Jyri Paulaharju. - Suomen kenttätykistön säätiö, 1989

LIsämateriaalia, mm. artikkelimuotoista, löydät käyttämällä Helmet-haussa asiasanaa SOTAVÄENOTTO. Samaa voit myös käyttää etsiessäsi esim. Arto-tietokannasta

https://arto.linneanet.fi/vwebv/searchBasic