Kiinassa katolisen kirkon piispojen vihkikaava edellytti Jeesuksen hyvän esimerkin seuraamista"kommunistisen puolueen ja kansanhallituksen alaisina" Tämä…

Kysytty

Kiinassa katolisen kirkon piispojen vihkikaava edellytti Jeesuksen hyvän esimerkin seuraamista"kommunistisen puolueen ja kansanhallituksen alaisina" Tämä vihkikaava oli käytössä vielä 1960-luvulla. Mikähän mahtaa olla vihkikaavan suhde kommunistisen puolueen johtavaan osuuteen tänä päivänä.?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Valitettavasti tähän ei ole löytynyt vastausta.

Kysymys piispanvirkojen täytöstä on rasittanut Vatikaanin ja Kiinan valtion suhteita ja vaikeuttanut sikäläisten katolilaisten kristittyjen elämää koko kommunismivallan ajan eli 1940-luvun lopusta lähtien.

Roomalaiskatolisen kirkon johdon ehdoton kanta on, että piispojen lopullinen valinta kuuluu Rooman paaville, Kiinan valtionjohto taas ei ole halunnut hyväksyä tällaista ulkomaista vallankäyttöä. Tilanne on johtanut siihen, että maan katoliset ovat jakautuneet ainakin kahteen ryhmään. Toisaalta on ollut paaville uskollisia piispoja ja seurakuntia, jotka ovat voineet harjoittaa uskontoaan vain enemmän tai vähemmän maanalaisesti, usein suorastaan vainottuinakin, toisaalta valtiovallan kattavaan valvontaan alistuneita, jotka ovat järjestäytyneet "katolis-isänmaalliseksi" yhteisöksi.
Kiinan uskonnonvapaustilanne on yleensäkin ollut huono.

https://en.wikipedia.org/wiki/Catholic_Church_in_China

https://en.wikipedia.org/wiki/Chinese_Patriotic_Catholic_Association

Nettiä selailemalla voi päätyä arvioon, että piispakysymyksen ratkaisevan Vatikaanin ja Kiinan hallituksen välisen sopimuksen syntyä on pidetty viime aikoina mahdollisena. Viittaan erikoisesti Catholic Herald -lehdessä 9.2.2017 julkaistuun Honkongin piispan kardinaali John Tongin haastatteluun

http://www.catholicherald.co.uk/news/2017/02/09/china-and-the-vatican-h…

Toisaalta "isänmaallinen" kirkko on omissa tuoreissa kannanotoissaan korostanut tavoitteita, jotka varmaankaan eivät edistä sopimuksen syntyä: kirkon tulisi opetuksessaan "kiinalaistua". Samalla valtiolle on haluttu antaa suurempi vaikutusvalta kirkon johtopaikkoja täytettäessä. Tällä taholla on varmaan vieläkin valmiutta kysymyksessä mainittujen sitoumusten tekemiseen.

http://de.radiovaticana.va/news/2017/03/23/china_katholische_kirche_wir… (päivätty 23.3.2017)

Maanalaisten Rooman-yhteyttä vaalineiden katolisten parissa näyttääkin olevan suurta epäluuloa Vatikaanin ja Kiinan valtion mahdollista sopimusta kohtaan, koska katsotaan että valtio voisi sen myötä saada Vatikaanin luvalla liian suuren vallan kirkon asioissa.

http://www.catholicherald.co.uk/news/2017/02/22/cardinal-zen-i-fear-vat…

Sinänsä Vatikaani on usein solminut eri maiden kanssa sellaisia sopimuksia, jotka antavat niiden hallituksille oikeuden esittää painavan mielipiteensä piispojen henkilöllisyydestä.