Kielikellon mukaan vinoviivan ympärillä ei ole välilyöntejä, jos viiva erottaa yksisanaisia ilmauksia. Mutta mikä on yksisanainen ilmaus? Onko yhdyssana…

Kysytty

Kielikellon mukaan vinoviivan ympärillä ei ole välilyöntejä, jos viiva erottaa yksisanaisia ilmauksia.

Mutta mikä on yksisanainen ilmaus? Onko yhdyssana yksisanainen ilmaus?

Eli siis, onko tämä kirjoitettu oikein "kokemus-/palveluvuosilisä" ?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Yhteen kirjoitetuista peräkkäisistä sanoista koostuva yhdyssana on yksi sana eli yhdyssanat voidaan tässä ymmärtää yksisanaisiksi ilmauksiksi. "Kokemus-/palveluvuosilisä" on siis aivan oikein kirjoitettu.

Vinoviivan molemmin puolin on sanaväli, jos se erottaa jaksoja, joista ainakin yksi koostuu kahdesta tai useammasta sanasta: "naimaton / naimisissa / rekisteröidyssä parisuhteessa / eronnut / leski".

Kielitoimiston ohje vinoviivan käytöstä:

http://www.kielitoimistonohjepankki.fi/haku/vinoviiva/ohje/1