Khefrenin Pyramidin huipulla oleva kivikerros? Onko siellä vielä sitä valkoista kalkkikiveä Jota ei ole saatu varastettua, vai mitä se on?

Kysytty

Khefrenin Pyramidin huipulla oleva kivikerros? Onko siellä vielä sitä valkoista kalkkikiveä Jota ei ole saatu varastettua, vai mitä se on?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

 Pieni osa pyramidien päällysteenä käytetystä kalkkikivestä on tosiaan vielä säilynyt Khefrenin pyramidin huipulla ja antaa jälkipolville kuvan pyramidien alkuperäisestä ulkonäöstä.

Pyramidit olivat liki keskiajalle asti koskemattomia, lukuun ottamatta haudanryöstäjien käyttämiä tunneleita. Myöhemmin pyramidien ulkopinnan sileää ja kiiltävää kalkkikiveä tarvittiin Kairon rakennustöissä ja oli helpompaa irrottaa päällystekiviä pyramideista kuin hankkia niitä kivilouhoksista.

Toisaalta myös esitetty teoria, että kaikki pyramidien rakennuskivet eivät olisikaan peräisin louhoksista vaan osa olisi muovattu paikan päällä betoninkaltaisesta kalkkikivimassasta.

Lähteet:
https://yle.fi/uutiset/3-5755196

Maailman seitsemänkymmentä  ihmettä : suuret muistomerkit ja  niiden rakentaminen. Otava, 2000.