Puutarha-aiheisia tarinoita

Kysytty

Hei!

Kevät-kesäisen puutarhavimman ollessa syvimmillään kaipaan kirjoja kaltaisiltani. Mari Mörön kirjat (mm. Kaikki versoo, Kukkanuottasilla jne.) ovat mainiota täsmälääkettä tähän tarpeeseen. Jostain luin, että edustavat 'garden writing' -genreä. Olen kaikki Mörön tämän lajin kirjat lukenut ja nyt janoan multahöyryisiin iltoihini jotain vastaavaa, mieluiten suomenkielistä, lukemista. Fiktiota, faktaa, autofiktiota, historiaa - kaikki käy, kunhan on tarinointia, ei varsinaista puutarhatietoutta. Jos tarinoinnin ohessa jotain oppii, niin se toki plussaksi lasketaan. Löytyisiköhän teiltä vinkkejä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tässä vinkkejä puutarha-aiheisesta luettavasta.

Aforismeja, runoutta:

Ajatuksia puutarhurille (Karisto, 2015)

Kaskinen, Anna-Mari: Ruohonkorren keveyttä : sanoja puutarhan vehreydestä (Kirjapaja, 2012)

Pesonen, Anni: Sunnuntaivuosi puutarhassa (Basam Books, 2012)

Historiaa, muistelmia, pohdintaa:

Alanko, Teija: Daalia ja pelakuu : suomalaisen puutarhan kasvutarina (Suomalaisen Kirjallisuuden Seura, 2022)

Alanko, Teija: Torniossa pionit vielä kukkivat : puutarhoja ja teetä Suomessa (Aurinko Kustannus, 2021)

Čapek, Karel: Puutarhurin vuosi (Basam Books, 3. painos 2015)

Hawes, Annie: Extra virgin : elämää Ligurian oliivilehdoissa (Tammi, 2001)

Heino, Hannimari: Puutarhakirjeitä (Atena, 2018)

Marble, Joan: Puutarha Italiassa (Otava, 2001)

Pollan, Michael: Toinen luonto (niin&näin, 2018)

Ruoff, Eeva: Vanhoja suomalaisia puutarhoja  (Otava, 2017)

Tuuri, Hanna: Vihreän saaren puutarhoissa (Otava,  2010)

Romaaneja:

Harria, Joanne: Kesäviiniä (Otava, 2001)

Thayer, Nancy: Charlotten puutarha (Karisto, 2010)

Dekkareita:

Nuotio, Eppu: Myrkkykeiso (Otava, 2017), Anopinhammas (Otava, 2018), Elämänlanka (Otava, 2020)