Keväällä 1951 julistettiin runokilpailu Helsingin vuoden 1952 kesäolympialaisten hymniä varten. Kolme runoa valittiin sävellyskilpailun pohjaksi. Kirjoittajat…

Kysytty

Keväällä 1951 julistettiin runokilpailu Helsingin vuoden 1952 kesäolympialaisten hymniä varten. Kolme runoa valittiin sävellyskilpailun pohjaksi. Kirjoittajat olivat Niilo Partanen, Toivo Lyy ja Heikki Asunta. Jaakko Linjama voitti sävellyskilpailun. Hän oli käytti Toivo Lyyn tekstiä. Löytyykö noita kahta muuta runoa mistään?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Helsingin sanomien uutisen (17.10.1951) uutisen mukaan Niilo Partasen voittorunon nimi oli Veljesliekki, Toivo Lyyn toiseksi tullut runo oli nimeltään Olympiahymni, samoin kolmanneksi tulleen Heikki Asunnan runon. Niilo Partasen runo löytyy tuosta samasta lehtiuutisesta. Hänen runojaan löytyy omakustanteesta Kotoisia lauluja, joka löytyy Kuopion varastokirjastosta sekä useammasta yliopistokirjastosta (Kansalliskirjasto, Kaisa-talon kirjasto, Turun, Jyväskylän, Oulun yliopistokirjastot.) Tämän teoksen sisällysluetteloa en löytänyt, joten en voi varmasti sanoa, onko runo siellä. Voisi kuvitella, että on.

Toivo Lyyn hymniteksti on julkaistu teoksissa XV Olympiakisat Helsingissä 1952 : järjestelytoimikunnan virallinen kertomus. WSOY 1955, sivulla 107. Teoksessa kerrotaan, että Toivo Lyy laati säveltäjien erikoispyynnöstä tekstilyhennelmän, jonka toimikunta hyväksyi sävellysten aiheeksi. Hymni löytyy myös teoksesta Helsinki 1952, Suomen Urheilumuseosäätiö 2002, sivulta 77.

Heikki Asunnan tuotanto on laaja, mutta suurin osa hänen runoteoksistaan on julkaistu ennen vuotta 1951. Vuoden 1951 jälkeen julkaistuista runoteoksista Olympiahymniä ei löydy ainakaan tuolla nimellä. Mikäli sitä ei ole julkaistussa jossain kokoelmateoksessa, sitä ei välttämättä löydy painettuna. Tästä asiasta voisi saada ehkä lisätietoa Urheilumuseosta, siellä saattaisi olla pääsy arkistoihin tai tietoon, onko runoa painettuna missään ja missä alkuperäinen runokäsikirjoitus on nykyään. Urheilumuseon tietopalvelu, https://www.urheilumuseo.fi/tietopalvelut/ Heikki Asunta kuoli vuonna 1959. Heikki ja Iris Asunnan Säätiöltä voisi myös kysyä apua. Sillä on Facebook-sivu, jonka kautta yhteyttä voi yrittää ottaa https://www.facebook.com/heikkiasunta/ Lisätietoa säätiöstä ja Asunnasta http://www.tampereensuomalainenklubi.fi/Portals/klubi/images/kerhot/ruutiukot/20160201Esitelma%CC%88_Rantanen.pdf