Ketkä Vaasa-suvun henkilöt ovat Turun linna -pelikorteissa?

Kysytty

Ketkä Vaasa-suvun henkilöt ovat Turun linna -pelikorteissa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Turun linna -pelikortit ovat Turun kivipainon 1930-luvulla suunnittelemat. Korttien henkilöt valokuvattiin
linnassa olevista muotokuvista ja sovitettiin kortteihin. Vuonna 1978 korttien valmistusoikeudet myytiin wieniläiselle Piatnik & Söhnelle, joka myi pelikortteja maailmalla nimellä Don Carlos.

Turun linna -pelikorttien kuvakortteina on Vaasa-suvun kuninkaallisia.

Ruudut: kuningas Kaarle IX ja/tai Kustaa II Aadolf ja Kaarlen puoliso Maria av Pfalz.
Hertat: kuningas Eerik XIV ja kuningatar Kaarina Maununtytär.
Padat: kuningas Sigismund ja kuningatar Kristina av Holstein-Gottorp
Ristit: kuningas Juhana III ja kuningatar Kaarina Jagellonica

Lähde: Kotiseutuposti 1/2013 (s.3) https://kotiseutuliitto.fi/kotiseutuposti/vuoden-2013-kotiseutupostit/

31 ääntä

Kommentit

Vastaus on erheellinen. Ruutukuningas on Kustaa II Aadolf ja kunimgatar Maria av Pfalz. Ristikuningas on Kaarle IX ja kuningatar Kristina av Holstein.
Ristikuninkaaksi mainitti Sigismund III oli kahdesti naimisissa (Anna Habsburgilainen ja Konstantian Habsburgilainen)