Ketkä olivat ne avaruuslentäjät, jotka olivat mukana kuulennoilla mutta eivät itse astuneet Kuun pinnalle?

Kysytty

Ketkä olivat ne avaruuslentäjät, jotka olivat mukana kuulennoilla mutta eivät itse astuneet Kuun pinnalle?

Vastaus

Vastattu

Vuosina 1969-72 tehtiin kaikkiaan kuusi onnistunutta miehitettyä Apollo-kuulentoa, joilla 12 astronauttia vieraili Kuun kamaralla: Neil Armstrong ja Buzz Aldrin (Apollo 11), Pete Conrad ja Alan Bean (Apollo 12), Alan Shepard ja Edgar Mitchell (Apollo 14), Dave Scott ja Jim Irwin (Apollo 15), John Young ja Charlie Duke (Apollo 16) sekä Gene Cernan ja Harrison Schmitt (Apollo 17).

Apollo-miehistöjen jäseniä, jotka olivat mukana kuulennoilla, mutta jotka eivät päässeet käymään Kuun pinnalla, olivat Michael Collins (Apollo 11), Dick Gordon (Apollo 12), Stuart Roosa (Apollo 14), Al Worden (Apollo 15), Ken Mattingly (Apollo 16) ja Ron Evans (Apollo 17). Apollo 13 ei teknisten ongelmien vuoksi pystynyt laskeutumaan Kuuhun lainkaan, joten sen miehistöstä (Jim Lovell, Fred Haise, Jack Swigert) ei yksikään päässyt kuukävelylle.

Lähteet:
Norman Ferguson, Project Apollo : the Moon odyssey explained
Hannu Karttunen, Avaruuden valloitus