Ketkä henkilöt ovat kirjoittaneet Vanhan ja Uuden testamentin?

Kysytty

Ketkä henkilöt ovat kirjoittaneet Vanhan ja Uuden testamentin?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Vastaus ei ole yksiselitteinen, sisältäähän Raamattumme kaikkiaan 66 kirjaa (Vanha testamentti 39, Uusi testamentti 27), jotka ovat syntyneet noin 1000 vuoden kuluessa. Tietomme kirjoittajista ovat perustuneet kirjojen omiin tiedonantoihin tai muuhun perimätietoon. Parhaiten heistä tunnetaan 60-luvun puolivälissä jKr. kuollut apostoli Paavali, jonka nimissä on 13 Uuden testamentin kirjettä. Historiallisesti suuntautunut raamatuntutkimus arvelee, että hän on itse asiassa kirjoittanut vain seitsemän ja kuusi olisi nykymuodossa korkeintaan hänen oppilaittensa viimeistelemiä. Neljä evankeliumikirjaa eivät itse mainitse kirjoittajaansa, mutta kirkollinen perimätieto on liittänyt ne tiettyihin henkilöihin, joista emme tiedä muuten paljoakaan.
Muinaiset juutalaiset uskoivat, että Vanhan testamentin ensimmäiset kirjat, viisi Mooseksen kirjaa, olivat tämän muinaisen kansanjohtajan itsensä kirjoittamia. Kristillinen kirkko omaksui tämän näkemyksen, mutta viimeistään 1800-luvun lopulla vakiintui käsitys, että Mooseksen kirjat olivat syntyneet vasta myöhemmin monivaiheisen toimitustyön ja täydentelyn tuloksena. Vanhan testamentin profeettakirjojen oletetaan nykyään yleisesti syntyneen kokoamalla yhteen erillisiä (ja usein eri aikoina) puhuttuja lausumia. Muinaisen Israelin kuninkaita Daavidia (noin 1000 eKr.) ja Salomoa (n. 950 eKr.) on myös pidetty vanhatestamentillisten kirjojen (Daavid esim. psalmien ja Salomo sananlaskujen) kirjoittajina, mutta nykytutkimuksessa nämäkin perinteiset näkemykset on vahvoin perustein kyseenalaistettu.

KIRJALLISUUTTA Raamatun kirjojen syntytaustasta ja kirjoittajista:

Raamattutieto / Heikki Räisänen, Esko Saarinen. – Otava, 1997.

Uuden testamentin synty / Eduard Lohse. – Gaudeamus, 1986.

Vanhan testamentin synty / Rudolf Smend. – Yliopistopaino, 1989.

Vanhan testamentin johdanto-oppi / Antti Filemon Puukko. - Suomalainen teologinen kirjallisuusseura, 1945.

Uuden testamentin johdanto-oppi / Rafael Gyllenberg. - 2.p. - Otava, 1969.

Raamatun tietosanasto / Heikki Palva. - Uud.p. - WSOY, 1995.

Raamattu ja sen kulttuurihistoria 1-9. - Otava, 1970-1973.

Perinteisiä näkemyksiä tekijöiden henkilöllisyydestä perustelevat mm. seuraavat teokset

Johdatus Uuteen testamenttiin / Georg Hörster. - Päivä, 1994.

Kun hän avasi kirjan : Raamatun kirjojen synty, sisällys ja johtavat aatteet / Edvin Wirén. - 2. p. - Kansan raamattuseuran säätiö, 1964.

Voiko Raamattuun luottaa? : Raamatun johdanto-oppi, historia, arkeologia ja tulkinta / Uuras Saarnivaara. - Useita p. - Evankelis-luterilainen herätysseura.

Alkaen Mooseksesta : näköala Raamatun kirjoihin / Poul Madsen. - Useita p. - Uusi tie.

Raamatun sanakirja / Aapeli Saarisalo. - Useita p. - Eri kustantajia.

Suomalaisesta wikipediasta löytyy artikkelit kaikista Raamatun kirjoista. Useimmissa niistä pyritään myös esittelemään erilaiset näkemykset kirjojen kirjoittajista.

Tekijäkysymyksiä arvioi myös sivun http://vanhatsivut.sley.fi/html/fi/1160508663052538955.html materiaali.