Ketä on kirjailijoita/runoilijoita jonka "äidinkieli" ei ole ollut suomi, mutta ovat kirjoittaneet teoksia suomeksi?

Kysytty

Ketä on kirjailijoita/runoilijoita jonka "äidinkieli" ei ole ollut suomi, mutta ovat kirjoittaneet teoksia suomeksi?

Vastaus

Vastattu

Eila Rantonen on kirjoittanut tutkielman aiheesta Maahanmuuttajat ja kirjalisuus

Hän mainitsee mm.Joseph Owidin, Ella Ojanlan, Raisa Lardotin ja Arvi Pertun. "Vaikka Suomessa ulkomaalaistaustaisia kirjailijoita on lukumääräisesti vähän verrattuna Ruotsiin, myös täällä on debytoinut lukuisia kirjailijoita, jotka ovat muuttaneet Suomeen eri puolilta maailmaa, kuten Umayya Abu-Hanna, Roman Schatz, Alexis Kouros, Philippe Quicheteau, Wilson Kirwa, Tao Lin, Yousif Abu al Fawez, Farzaneh Hatami Landi ja Maritza Núnez. Lisäksi monet maahanmuuttajat ovat julkaisseet suomalaisissa antologioissa yksittäisiä runoja ja novelleja." Eila Rantonen

Uudempia kirjailijoita ovat Pajtim Statovci, Nura Farah ja Koko Hubara.

Tästä listasta puuttuu varmasti monia nimiä ja toivottavasti uusia kirjailijota ja runoilijoita löytyy vielä lisää.

2 ääntä

Kommentit

Helsingin Sanomien esikoisromaanipalkinnonkin aikoinaan voittanut Alexandra Salmela teki mieli mainita yhtenä täydennyksenä listaan.

Entä saamen- ja ruotsinkieliset suomalaiset kirjoittajat?