Kertoisitko mitkä kaksi rakkaustarinaa tähän runoon liittyy ? Millainen kauhutarina runossa kerrotaan ? "Niin pienenksi kasvoimme. Äskeittäin olit vaahtera…

Kysytty

Kertoisitko mitkä kaksi rakkaustarinaa tähän runoon liittyy ?
Millainen kauhutarina runossa kerrotaan ?

"Niin pienenksi kasvoimme.
Äskeittäin
olit vaahtera lehdellä
vierelläin.
Niin väljästi mahduimme
sekunnin rakoon
kuin aika ois antanut
onnemme jakoon.
Ei silmäni kanna
ilon laidasta laitaan.
Kuin pieniksi joskus
tulla taitaan !"

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Valitettavasti en löytänyt lähteistä viittauksi kahteen rakkaustarinaan tai kauhutarinoihin liittyen tähän runoon, ellet näin peitellysti viittaa siihen, että runon on tulkittu kuvaavan rakkautta sekä fyysisesti että psyykkisesti, rakastelun jälkeisenä tunnelmakuvana.

Runo on Aaro Hellaakosken kokoelmasta Jääpeili, joka ilmestyi vuonna 1928. Pertti Lassila toteaa siitä SKS:n 1997 julkaiseman kokoomateoksen, Runot 1916-1928, esipuheessa mm. seuraavaa; "Jääpeili (1928) on, paitsi Hellaakosken tuotannon ensimmäisen puoliskon pääteos, yksi hänen parhaista kokoelmistaan yleensäkin ja samalla sekä ilmestymisaikansa että koko 1900-luvun suomenkielisen lyriikan kestävimpiä kokonaisuuksia. Se on säilyttänyt tuoreutensa ja elinvoimansa läpi yhteiskunnallisten ja kirjallisten murrosten.
Hellakoski käyttää ensimmäisenä suomalaisena runoilijana monipuolisesti hyväkseen runon visuaaliseen muotoon vaikuttavia keinoja."

Tämän kokoomateoksen lisäksi hyviä lähteitä Hellaakosken runojen tulkintaan ovat mm. seuraavat kirjat, joissa nimenomaan tämä kysymäsikin runo mainitaan;

MISTÄ ääni meissä tulee? : runoja ja tulkintoja / Satu Grünthal, Kirsti Mäkinen (toim.),WSOY, 1994

Olen, enkä ole : minuus ja oleminen Aaro Hellaakosken runoudessa / Kaisa Kantola, WSOY, 1972

Suomalainen lyriikka Juhani Siljosta Kaarlo Sarkiaan / Unto Kupiainen, WSOY, 1948

Aaro Hellaakoski : ihminen ja runoilija / Unto Kupiainen, WSOY, 1953

Seuraavista lähteistä saat tietoa Hellaakosken elämästä ja erityisesti ihmissuhteista;

Arvoituksellinen muusa : inspiraation lähteillä / Aino Räty-Hämäläinen, Kirjapaja, 2010

Suurin on rakkaus / Kaija Valkonen, Elina Koivunen, WSOY, 1997

Lisää lähteitä löydät kirjastojen tietokannoista, esim. Vaskista (www.turku.fi/vaski) käyttämällä kirjailijan nimeä asiasanana, muodossa Sukunimi, Etunimi

Sinulle saatta olla hyötyä myös linkin takaa löytyvästä vastauksesta, joka on annettu aiemmin esitettyyn Hellaakosken elämäkertoja koskevaan kysymykseen: http://www.kirjastot.fi/fi-fi/tietopalvelu/kysymys.aspx?ID=8dfa9957-6f0…