Kerrotaan, että yli 100 vuotta sitten Roomassa (tms) pidettiin kilpailu maailman kauneimmista lauseista. Suomen kielestä kilpailussa oli kaksi edustajaa, jotka…

Kysytty

Kerrotaan, että yli 100 vuotta sitten Roomassa (tms) pidettiin kilpailu maailman kauneimmista lauseista. Suomen kielestä kilpailussa oli kaksi edustajaa, jotka tuomaristolle lausui Ida Aalberg: "Aja[kaa] hiljaa sillalla." ja "Alavilla mailla hallaa [/hallanvaara]." Jompi kumpi näistä olisi menestynytkin, vaikka voittaja oli ilmeisesti joku italiankielinen lausahdus.

En ole kuitenkaan löytänyt Googlesta enkä historiallisesta sanomalehtiarkistosta mitään viitteitä tämänlaiseen kilpailuun. Myöskään edellä mainituilla lauseilla tai niiden eri lähteissä ilmenevillä variaatioilla (hakasulut yllä) ei löytynyt mitään.

Onko koko kilpailu vain urbaanilegendaa ja mainitut lauseet vailla virallista kauneustitteliä? Jos tarina menee legendan puolelle, onko tietoa mistä legenda on syntynyt ja milloin se on esiintynyt ensimmäisen kerran?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kysyin asiaa kahdelta teatterihistorian asiantuntijalta. Molemmat olivat sitä mieltä, että tällaista kilpailua ei suurella todennäköisyydellä ole koskaan pidetty. Tarinan syntyajankohdasta on vaikea sanoa mitään varmaan. Toinen asiantuntijoista piti todennäköisenä, että tarina on syntynyt paljon Ida Aalbergin kuoleman (1915) jälkeen ja epäili, että ehkä joku pakinoitsija olisi saattanut kynäillä tarinan, jossa kisataan maailman kauneimmista lauseista.

1 ääntä

Kommentit

Lausahdus "alavillamailla hallanvaara" nousi julkisuuteen kun Ylen toimittaja kyseli (kadulla?) ulkomaalaisilta suomenkielen piirteistä. En edes muista mikä kysymyksenasettelu oli, mutta muistan elävästi kuulemani vastauksen. Mikään muu vastaus ohjelmasta ei ole jäänyt mieleen minulle eikä näköjään muillekaan. Vaikutti siltä että ennen tätä ohjelmaa kukaan suomalainen ei ollut tullut ajatelleeksi koko asiaa. Nyt tuntuu että radion toimittajat jo välttävät sanomasta sitä. Suotta.

kuulin isältäni tämän ja hän sanoi että Suomi voitti maailman kauneimman kielen kilpailun lauseella kävelimme hiljaa sillalla