Kerro mulle navaho-intiaaneista, auringonjumalan lapsista.

Kysytty

Kerro mulle navaho-intiaaneista, auringonjumalan lapsista.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Navajot (myös Navaho) ovat Amerikan lounaisosien aroilla asuva intiaaniheimo. Nimitys tulee sanasta navahuu tai nauajo, ”suuret pellot”. Navajo-kansan oma nimitys on Diné , ihmiset. Navajot on eräs nykypäivän runsaslukuisimmista intiaaniheimoista Pohjois-Amerikassa ja heitä lasketaan olevan noin 300 000. Tähän lukuun sisältyvät kaikki, jotka ilmoittavat vähintään yhden isovanhemmistaan navajoksi. Suurin osa navajoista asuu navajo-reservaatissa, joka sijaitsee Arizonan koillisosassa ja New Meksikon luoteisosassa.
Navajot olivat alun perin metsästäjä-keräilijöitä. Heidän elinkeinonsa kehittyivät sen jälkeen kun he saivat haltuunsa espanjalaisilta ryöstettyjä ja karanneita hevosia, aaseja, lampaita ja vuohia. He oppivat pueblointiaaneilta karjanhoidon tekniikkaa ja omaksuivat erilaisten viljelykasvien käytön. Ensimmäinen historiaan kirjattu tapaus ratsastavista intiaaneista on vuoden 1659 navajo-hyökkäys espanjalaisten kimppuun New Mexicossa. Navajot tunnetaan etevinä eri käsityötaiteen aloilla: hopeaseppinä, kutojina ja korinpunojina.
Perinteinen navajo-asumus on kaarnasta, mudasta ja hirsistä rakennettu hogan. Navajoiden muinaisessa heimouskonnossa hogan oli keskeisessä roolissa sekä maallisen että uskonnollisen toiminnan keskuksena.
Lähteet: Legay, Gilbert: Intiaaniatlas; Virrankoski, Pentti: Yhdysvaltain ja Kanadan intiaanit; Taylor, Colin: Suuri intiaanikirja sekä http://fi.wikipedia.org/wiki/Navajot

46 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Navajoilla on kiinnostava luomiskertomus.

http://en.wikipedia.org/wiki/Din%C3%A9_Bahane%CA%BC

Heidän henkinen perinteensä keskittyy kauneuden, harmonian, tasapainon ja terveyden tuomiseen ihmisen elämään ja ihmisten keskeisiin suhteisiin, "Hozho".
Toisen maailmansodan aikana navajoheimoon kuuluvat Yhdysvaltain sotilaat toimivat viestimiehinä Kaukoidän rintamalla käyttäen työssään salakielenään navajo-koodia, jota japanilaiset eivät pystyneet murtamaan. Tälle tärkeälle toiminnalle ei juurikaan annettu tunnustusta, vaikka Ronald Reaganin presidenttikaudella perustettiinkin asialle oma nimikkopäivä. Varsinaista tunnustusta saatiin kuulemma vasta Bill Clintonin aikana.
http://www.navajocodetalkers.org/

Mitään "navajo-koodia" ei varsinaisesti ollut olemassa, vaan navajot käyttivät omaa äidinkieltään, jota taisi vain muutama navajokulttuurin vaikutuspiirissä kasvanut ei-navajo.

Lähetyssaarnaajan poika Philip Johnston (synt. 17.9.1892, koulutukseltaan insinööri), joka oli I maailmansodan veteraani ja lapsuudessaan oppinut sujuvan navajokielen vanhempiensa ollessa lähetystyössä navajojen keskuudessa, ehdotti ko. kieltä USA:n koodikieleksi II maailmansotaan.

Navajo-kielellä ei ollut kirjoitusasua ennen II maailmansotaa. Se oli ainoastaan puhuttu kieli.

Tottakai oli sotaan liittyviä termejä (ja esim. asetyyppejä), joille ei ollut navajokielistä vastinetta, mutta sitten otettiin kielestä joku sana kuvaamaan tarvittavaa termiä, asetta tms.. Viestit välitettiin ainoastaan syntyperäisten navajosotilaiden (code talkers) kautta. Esim. sukellusveneissä oli navajo, joka lähetti viestin mantereelle, jossa komentokeskuksessa toinen navajo käänsi kielen esimiehelleen. Vastaavasti navajot välittivät viestit takaisin sukellusveneisiin.