Keräsin internetistä mielenkiintoista materiaalia vanhoista Tanskan kuninkaallisista (Gorm, vanha, Harald sinihammas, Sven haaraparta, Knut pyhä), mutta…

Kysytty

Keräsin internetistä mielenkiintoista materiaalia vanhoista Tanskan kuninkaallisista (Gorm, vanha, Harald sinihammas, Sven haaraparta, Knut pyhä), mutta tarvitsisin luotettavan&tuoreen suomen/ruotsin/englannin kielisen lähteen tarkistusta ja siistejä lähdeviitteitä varten. Mistä lähteä hakemaan?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Asiassa lienee edelleenkin varminta turvautua perinteisiin kirjoihin. Suomen kielellä on kaksi teosta, joissa Tanskan historia on keskeisessä asemassa:

Halila, Aimo
Tanskan ja Norjan historia. - 1972.

Hentilä, Seppo & Krötzl, Christian & Pulma, Panu
Pohjoismaiden historia. - 2002.

Hyödyllinen on edelleen

Jutikkala, Eino
Pohjoismaisen yhteiskunnan historiallisia juuria. - 2. p. -1978.

ja ainakin tämän ajanjakson osalta neuvostoliittolaisen (myöhemmin Ruotsiin siirtyneen) tekijän

Kan, Aleksandr
Skandinavian maiden historia (Tanska, Norja, Ruotsi). - 1983.

Kahdessa ensimmäisessä kirjassa on kommentoitu kirjallisuusluettelo. Niiden perusteella voisi mainita seuraavia teoksia:

Norborg, Lars-Arne & Sjöstedt, Lennart
Grannländernas historia. - 4. uppl. - 1987.

Gustafsson, Harald
Nordens historia : europeisk region under 1200 år. - 1997.

Derry, T.K.
A History of Scandinavia : Norway, Sweden, Denmark, Finland and Iceland. - 8.pr. - 1996.

Henrikson, Alf
Dansk historia 1-2. - 1989.
(lehtimiehen kirjoittama kansanomainen esitys)

Tietoa tanskankielisistä moniosaisista yleisesityksistä saa ym. teosten kirjallisuusluetteloista.

Koska mainitsemanne hallitsijat ovat viikinkiajan henkilöitä, löytyy myös maailmanhistorian yleisesityksistä asiaan liittyviä osioita. Viikinkiaiheisia kirjoja voi etsiä esim. pääkaupunkiseutujen Helmet-sivuilta (www.helmet.fi) käyttämällä aihehaussa sanoja 'viikingit' (suomenkieliset, vieraskieliset) ja 'vikingar'.