Kenenköhän kirjoittama on seuraava runo: Kuoleminen on taito Niin kuin kaikki muu Teen sen epätavallisen hyvin Teen sen niin että tuntuu helvetiltä Teen sen…

Kysytty

Kenenköhän kirjoittama on seuraava runo:

Kuoleminen on taito
Niin kuin kaikki muu
Teen sen epätavallisen hyvin
Teen sen niin että tuntuu helvetiltä
Teen sen niin että tuntuu todelta
Varmaan sanoisitte että minulla on kutsumus

Runoa on siteerattu 1990-luvulla Turun Sanomissa itsemurhajutun yhteydessä ja jutussa mainittiin kirjoittajan olleen nainen.Haluaisin tietää mitä muuta kyseinen kirjoittaja on tuottanut. Hämärä muistikuva on myös, että jutussa olisi mainittu kyseisen henkilön lopulta tappaneen itsensä kaasulla.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Siteeratut säkeet sisältyvät runoon Rouva Lasarus, jonka on kirjoittanut Sylvia Plath (1932-1963). Se on hänen viimeisimpiä runojaan; Plath tappoi itsensä kaasulla vain 30-vuotiaaana. Rouva Lasarus -runo sisältyy kokoelmaan Ariel.

Plathilta on lisäksi suomennettu runokokoelmat Sanantuojat (Collected poems) ja Sänkyjen kirja (The bed book), romaani Lasikellon alla (The bell jar) ja satukirja Salaperäinen puku (The it-doesn't-matter-suit). Myös hänen päiväkirjamerkintöjään voi lukea suomeksi teoksesta Sylvia Plathin päiväkirjat, jonka on toimittanut hänen puolisonsa Ted Hughes (1930-1998).