Kenen virhe on jos kolmikaistaisella autotiellä reunimmaisimmilta kaistoilta molemmat autot vaihtavat yhtäaikaisesti kaistaa keskikaistalle ja syntyy kolari

Kysytty

Kenen virhe on jos kolmikaistaisella autotiellä reunimmaisimmilta kaistoilta molemmat autot vaihtavat yhtäaikaisesti kaistaa keskikaistalle ja syntyy kolari

Vastaus

Vastattu

Virhe on vähän kummankin. Ainakin syyllistä on varmasti vaikea ilman muita silminnäkijöitä selvittää.

Laki sanoo: "35 § Ajoneuvon siirtäminen sivusuunnassa

Ajoneuvolla saa lähteä liikkeelle tien reunasta, vaihtaa ajokaistaa tai muuten siirtyä sivusuunnassa vain, jos se ei vaaranna turvallisuutta eikä haittaa tarpeettomasti muuta liikennettä." Finlex

Auli Palomäki Iltasanomista on myös pohtimut tätä kysymystä. Hän on päätynyt samanlaiseen tulokseen:"Kaistanvaihto säännösten mukaan taustapeilistä ja muulla sopivalla tavalla on varmistauduttava, että kaistan vaihtaminen tai muu ajoneuvon siirtäminen sivusuunnassa voi tapahtua vaaratta ja muita tarpeettomasti estämättä. Kun kaksi ajoneuvoa pyrkii samanaikeisesti esimerkiksi keskikaistalle molemmilta odotetaan varovaisuutta ja kohteliaisuus on valttia." Iltalehti

Liikenneopettaja Antti Seppänen on samoilla linjoillaa:"Kaistanvaihtaminen on periaatteessa hyvin yksinkertaista. Hyvissä ajoin vilkutetaan suuntaan, minne ajoneuvoa on siirtämässä. Sitten katsotaan sivupeileistä ja päätäkin käännellään sopivan välin etsimiseksi. Ja ei kun vaihtamaan!

- Kaistanvaihto on yhteispeliä. Myös muiden autojen on annettava tilaa, jotta se sujuu. Esimerkiksi Helsingissä on totuttu suurempiin ajoneuvomääriin, ja vaihtaminen on helpompaa, Seppänen arvelee" Aamulehti