Kenen runossa on "skomakaren har stängt mellan hägg o syren"? Jotenkin assosioin fraasin läkkiseppä Lindbladiin, mutta miksi suvea ei silloin ihasteltaisi…

Kysytty

Kenen runossa on "skomakaren har stängt mellan hägg o syren"? Jotenkin assosioin fraasin läkkiseppä Lindbladiin, mutta miksi suvea ei silloin ihasteltaisi suomeksi... Olisiko Lars Huldenin lyriikkaa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Ilmeisesti kyse ei ole runosta ollenkaan vaan ruotsalaisesta sanonnasta. Tarina kertoo suutarin laittaneen kyltin ovelleen ja sulkeneen liikkeensä tuomien ja syreenien kukinnan väliseksi ajaksi. Sanonnalla tarkoitetaan siis alkukesää.

Sanonnan alkuperästä on monia teorioita, mutta varmuutta siitä ei ole.

Lähde: Språkrådet, Sveriges officiella språkvårdsorgan

http://www.sprakradet.se/2124#item103000