Kenen runoja, missä teoksessa?

Kysytty

Kenen runoja, missä teoksessa?
1.Sukanharmaa isoisä ja sukanharmaa isoäiti, tupanruskeassa talossa..
2. Taivas täynmä auringoita, meri täynnä pisaroita, aallon alla aalto uus...
3. Avaruus, humiseva lehvässä kuun, avaruus perhossa ja lehväessä puun...
4. Männyt nousevat ylväinä korkeuteen, tämä temppeli on.....
Minun riemuni siellä humisee...

Vastaus

Vastattu

1. ja 3. ovat molemmat Eeva-Liisa Mannerin Tämä matka -kokoelman runosta Lapsuuden hämärästä:
"Sukanharmaa Isoisä ja hameenharmaa Isoäiti / tupakanruskeassa talossa paperinvalkeassa kaupungissa / -- "
"Avaruus korkea ja syvä kaiken yllä / Avaruus humiseva lehvästössä puun / Avaruus perhossa ja toukan puuhailussa -- "

2. on Lauri Viidan Betonimyllärin päättävästä runosta Luominen:
"Avaruus / Ikuisuus // Taivas täynnä auringoita, / meri täynnä pisaroita, / aallon alla aalto uus."

4. on Kirsi Kunnaksen runosta Metsässä, joka alun perin ilmestyi kokoelmassa Uivat saaret:
"Männyt nousevat ylväinä korkeuteen. / Tämä temppeli on, / ja temppelin kupooli humisee, / minun riemuni siellä humisee -- "