Kenen runo tämä on? Onko Borgesin?Jonkun e-amerikkalaisen kyllä on. Rikoskumppani Minun on kiitettävä ja ylistettävä ajan joka hetkeä. Minub ravintoni on…

Kysytty

Kenen runo tämä on? Onko Borgesin?Jonkun e-amerikkalaisen kyllä on.

Rikoskumppani
Minun on kiitettävä ja ylistettävä ajan joka hetkeä.
Minub ravintoni on kaikki asiat.
Kaikkeuden tarkka paino, nöyryytys, riemu.
Minun on hyväksyttävä se, mikä haavoittaa minua.
Hyvällä tai huonolla onnellani ei ole mitään väliä.
Olen runoilija.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kyllä, kysymyksessä siteeratut säkeet ovat Jorge Luis Borgesin tekstiä, kuusi viimeistä säettä runosta Rikoskumppani (El cómplice). Suomeksi runo löytyy Pentti Saaritsan kääntämästä Borgesin runojen valikoimasta Peilin edessä ja takana : runoja vuosilta 1923-1985 (WSOY, 1998).