Kenen runo tai oikeastaan laulu on : Ei liikahda lehti, ei laulut kaiu, ei tuulonen tuomen tuoksuja tuo, ei kaitsevan paimenen torvet raiu, ei vaarat vastahan…

Kysytty

Kenen runo tai oikeastaan laulu on :
Ei liikahda lehti, ei laulut kaiu, ei tuulonen tuomen tuoksuja tuo, ei kaitsevan paimenen torvet raiu, ei vaarat vastahan kaikuja tuo, mut hiljaa vaan kanneltaan taas ruusujen haudalla syysyö soittaa.
Tätä on laulanut vuonna 1902 syntynyt äiti tyttärelleen.

Vastaus

Vastattu

Laulun nimi on ”Syysyö” tai ”Syys-yö”. Sen ovat säveltäneet sekä Emil Kauppi että R. Raala eli Berndt Sarlin.

Emil Kaupin sävellys sisältyy ainakin nuotteihin Kauppi, Emil: ”Sekaäänisiä lauluja. Toinen vihko” (Luukkonen, 1909), ”Työväenopiston laulukirja : nuottipainos” (Otava, 1928) ja ”Laulukirja” (Kulutusosuuskuntien keskusliitto, 1936). Missään näistä nuoteista ei tämän laulun kohdalla mainita erikseen sanoittajaa, vaikka muiden laulujen yhteydessä sanoittajan nimi mainitaan. Myöskään Hanna-Maija Härmän kirjassa ”Emil Kauppi : säveltäjä ja musiikkimies” (Suomen työväen musiikkiliitto, 1979) ei sanoittajaa mainita.

R. Raalan sävellys sisältyy nuottiin Raala, R: ”Laululeivonen: kokoelma kaksiäänisiä koululauluja” (järjestänyt Anna Sarlin, Otava, 1913) 19. vihkoon, jossa on lauluja g-, h-, c- ja f-mollissa. ”Syysyö”-laulun sanoittajaksi on merkitty ”Taavi K.” Kuka tämä Taavi K. on, ei selviä Maija Sarasteen kirjasta ”Kello löi jo viisi! : R. Raalan elämäntarina” (Suomen musiikkikirjastoyhdistys, 2003). Taavi K. on merkitty sanoittajaksi myös Raalan säveltämille lauluille ”Kevättalven auringolle” (alkaa: ”Nouse päivyt, armas kulta”) ja ”Salon suojassa” (alkaa: ”Katsos kun kohoo korpikuuset”).

Taavi K.:n runoja on julkaistu 1800-luvun lopun ja 1900-luvun alun lehdissä. Niitä löytyy Kansalliskirjaston digitaalisista aineistoista (https://digi.kansalliskirjasto.fi/etusivu). Lehdistä löysin myös mainoksia, joissa mainostetaan Päivälehden joulualbumia ”Nuori Suomi VI” (1896), joka sisältää mm. Taavi K.:n runon "Syysyö". Runo on albumin sivuilla 186-187. Siinä on kolme säkeistöä, joista kolmatta ei ole mukana runon sävelletyissä versioissa. Runon kirjoittajasta ei ole mitään tietoja.

Taavi K.:n henkilöllisyys jää arvoitukseksi. Ehkäpä joku tämän lukijoista tietää hänestä jotain?