Kenen runo? Mistä onkaan panssarisi tehty, kysyin kilpikonnalta ja konna vastas: Pelosta, kas se on kovin aines. Runo on minulle tosi tärkeä. Olen saanut…

Kysytty

Kenen runo?

Mistä onkaan panssarisi tehty, kysyin kilpikonnalta ja konna vastas: Pelosta, kas se on kovin aines.

Runo on minulle tosi tärkeä. Olen saanut päähäni että joku venäläinen kirjailija... Vasili....? Olen netannut mutta teksti ei ole tarttunut hakukoneeseen. Auttakaa!

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tähän tapaan kilpikonnasta runoili Lev Khalif (1930-2018). Hieman muunneltuna  – ja ilman mainintaa alkuperäisestä tekijästä –  runo esiintyy Vasili Grossmanin romaanissa Elämä ja kohtalo:

"Bogolejev kohotti katseensa sellin kattoon, levitti käsiään ja sanoi: - Kuunnelkaahan. Ja sitten hän lausui joikuvalla äänellä:

– Mistä onkaan panssarisi tehty?
kysyin kilpikonnalta, ja konna vastas:
– Pelosta, jonka olen koonnut, tietty,
kas kun se on kaikkein lujin aines!

– Itsekö olette tuon sepittänyt? Dreling kysyi.

Bogolejev levitti taas käsiään eikä vastannut." (s. 603, suomentanut Esa Adrian)

Лев Халиф цитата: Из чего твой панцирь, черепаха? - Я спросил и получил … | Цитаты известных личностей (citaty.net)
Халиф, Лев Яковлевич — Википедия (wikipedia.org)