Kenen runo? Kun sinä synnyit syntyivät kaikki kukat ja kastemaljassa lauloivat satakielet.

Kysytty

Kenen runo?

Kun sinä synnyit
syntyivät kaikki kukat
ja kastemaljassa lauloivat satakielet.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kyseessä taitaa olla perinteisen meksikolaisen syntymäpäivälaulu Las Mañanitaksen suomennos. Las Mañanitas lauletaan yleensä aikaisin aamulla syntymäpäiväsankarille tai vaihtoehtoisesti ennen syntymäpäiväkakun leikkaamista. Laulua lauletaan myös serenadien yhteydessä. Laulun tekijäksi mainitaan wikipedia-artikkelissa Alfonso Esparza Oteo, mutta kyseinen kansanlaulu, tai laulut, ovat todennäköisesti paljon vanhempaa perua.

Laulussa on säkeistö:

El día en que tu naciste,
nacieron todas las flores,
y en la pila del bautismo,
cantaron los ruiseñores.

Tämä kääntyy englanniksi muotoon:

On the day you were born
All the flowers were born.
At the baptismal font
The nightingales sang.

Ja suomeksi kutakuinkin:

Sinä päivänä kun synnyit
Kaikki kukat syntyivät.
Kastealtaalla
Satakielet lauloivat.

En löytänyt etsimääsi suomennosta tai sen tekijää, mutta Las Mañanitasista on espanjaksi useita eri muunnoksia, joten suomennoksiakin voi olla useita erilaisia.

Las Mañanitas Youtubessa:

https://www.youtube.com/watch?v=1KR6uCgdNfA

Wikipediassa (englanniksi):

https://en.wikipedia.org/wiki/Las_Ma%C3%B1anitas

Encyclopedia of Latino Popular Culture Volume one (Greenwood Publishing Group, 2004), sivu 419:

https://books.google.fi/books?id=STjcB_f7CVcC&pg=PA419&lpg=PA419&dq=Encyclopedia+Las+Mananitas&source=bl&ots=9Al9LhLLcs&sig=ACfU3U3Y253-DYtxousA88ETaCkpeZ6wrg&hl=fi&sa=X&ved=2ahUKEwifqNSHkOH4AhXHtYsKHb1pBMEQ6AF6BAgDEAM#v=onepage&q=Encyclopedia%20Las%20Mananitas&f=false