Otsikko
Kenen runo ja millainen: Pääskynen ja pääskysenpoika?

Kysytty

Kenen runo ja millainen: Pääskynen ja pääskysenpoika: Viel unisin lainein Niili sous, pyramidin yli kun päivä nous, sanoi pojallensa pääskynen: Pese silmäs me lähdemme Suomehen!

Vastaus

Vastattu

Runo on Lauri Pohjanpään kirjoittama ja se on julkaistu hänen teoksessaan Metsän satuja (ainakin vuoden 1953 painoksessa). Runo on myös esimerkiksi teoksessa Tämän runon haluaisin kuulla 3.

Runossa pääskysemo ja poikanen keskustelevat Suomeen lentämisestä, emo ylistää Suomen kevättä poikaselle, joka ihmettelee miksi sinne pitäisi lähteä.