Kenen mahtaa olla tämä aforismi: "Kaiken luovan edellytyksenä on jonkinlainen hedelmällinen laiskuus. Ahkera työ…"

Kysytty

Kenen mahtaa olla tämä aforismi, jota siteerasin teininä useasti äidilleni: "Kaiken luovan edellytyksenä on jonkinlainen hedelmällinen laiskuus. Ahkera työ tappaa hengen hedelmät."

Tämä ihana laiskuuden ylistys oli peräisin jostain kotimme kirjahyllystä löytyneestä kokoelmasta, mutta en muista mistä. Ainakin sellainen aforismikirja meillä oli kuin "Ilman naamiota", mutta en ole varma, olisiko tämä siitä peräisin.

Vastaus

Vastattu

Oikeaanhan tuo arvaus mietelmän lähteestä osuu: se löytyy sivulta 10 Kerttu Wanteen aforismikokoelmasta Ilman naamiota.

"Kaiken luovan edellytyksenä on jonkinlainen hedelmällinen laiskuus. Ahkera touhu tappaa hengen hedelmät."