Kenen kirjoittamaa runotekstiä on tälläinen: Luulet päivään pääseväsi, ilta tulee vastaan. Elämä on aavistusta, unta ainoastaan. Ja onkohan tämä lkaikki tässä,…

Kysytty

Hei!

Kenen kirjoittamaa runotekstiä on tälläinen:

Luulet päivään pääseväsi, ilta tulee vastaan.
Elämä on aavistusta, unta ainoastaan.

Ja onkohan tämä lkaikki tässä, vai onko runo pitempi, mistä se kokonaan löytyy, jos tämä tosiaan jatkuu.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kysymyksen säkeet ovat L. Onervan tekstiä. Katkelma on vuonna 1910 julkaistuun kokoelmaan Särjetyt jumalat sisältyvän Geisha-sikermän päätösrunosta, ensimmäinen sen kahdesta säkeistöstä:

Luulet päivään pääseväsi:
tulee ilta vastaan.
Ihminen on aavistusta,
unta ainoastaan.

Geisha-sikermä (kokonaisuudessaan tai osittain) on mukana useassa Onerva-kokoomateoksessa. "Luulet päivään pääseväsi" löytyy Särjettyjen jumalien lisäksi esimerkiksi Helena Anhavan toimittamasta valikoimasta Etsin suurta tuulta : valitut runot 1904-1952.