Kenen kirjoittama mahtaa olla seuraava runo: "Minä vihaan sanaa keittiö: se naisen valtakunta, koppi johon maailma pusertuu kuin liian suuri nyrkki pienen…

Kysytty

Kenen kirjoittama mahtaa olla seuraava runo:
"Minä vihaan sanaa keittiö:
se naisen valtakunta, koppi johon maailma pusertuu
kuin liian suuri nyrkki pienen esiliinan taskuun.
Tunnen itseni isoksi, isoksi kuin kuu tai
tuuli -
kädet ojentuvat katon läpi, jalka potkaisee seinän pois.
Silityslauta, tuo turhanpantti, lentää pikkusormen hipaisusta
helisevän ikkunan läpi - jne.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tätä runoa etsittiin kirjastonhoitajien valtakunnallisella sähköpostilistalla, mutta kukaan ei näytä tunnistavan runoa. Tekijäksi epäiltiin mm. Arja Tiaista, mutta hänen kokoelmistaan runoa ei löytynyt. Myös useiden muiden - lähinnä kotimaisten naisrunoilijoiden - teoksista etsittiin tuloksetta. Palaamme asiaan jos runoilija tunnistetaan.

0 ääntä

Kommentit

Runon on kirjoittanut Eila Jaatinen. Runo löytyy kokoelmasta Lihavan matamin laulut (Kirjapaja, 1989).