Kekkonen piti marraskuussa -62 loiskiehunta puheen, jossa käsitteli festivaalitapahtumia. Siinä hän lainaa nuorta runoilijaamme, jolta sinä syksynä ilmestyi…

Kysytty

Kekkonen piti marraskuussa -62 loiskiehunta puheen, jossa käsitteli festivaalitapahtumia. Siinä hän lainaa nuorta runoilijaamme, jolta sinä syksynä ilmestyi aforismikokoelma: "turvallisuus ei ole aidan panemista vaan oven avaamista". Kuka on tämä aforistikko. Ei ole Saarikoski eikä Ripatti. Tunnetaan Kekkosen kiteytyksenä mitä ei siis ole alunperin. Kysymys siis kuka tämä aforistikko?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kyllä Kekkonen tässä siteeraa Aku-Kimmo Ripattia, jonka 1962 julkaistusta aforismikokoelmasta Luodemailta tämä ajatelma löytyy:

"Pelokas ihminen pitää kiinni, omistelee itselleen turvallisuutta.
Hän säilöö kesän hedelmiä, mutta ei raski avata säästöjään.
Turvallisuus ei ole aidan panemista, vaan oven avaamista." (s. 14)