Kekäläinen Urho: Valkoinen kosto (näytelmä)

Kysytty

Kekäläinen Urho: Valkoinen kosto (näytelmä)

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kirjoittajan nimi on Uuno Pekka Kekäläinen. Kuopion kaupunginkirjaston ylläpitämästä bibliografiasta Aapeli ja muita tuttavia : Pohjoissavolaisten kirjailijoiden bibliografia vuoteen 1990
( http://www.kuopio.fi/kirjasto/BIBLIO/biblk.htm ) löytyy seuraavat tiedot:
KEKÄLE, PIETARI
Uuno Pekka Kekäläinen
metallimies
10.5.1896 Joroinen (Leppävirta) - 6.2.1976 Savonlinna.
Vht työjohtaja Kekäläinen.
Holhoojat teurastaja Fabian Mutikainen ja Helena Mutikainen.
Leppävirta, Varkaus -1920.
Valkoinen kosto. Kirj. Uuno Kekäläinen. 1922. /D/ [D = draama, näytelmä]
Kuningas-uni. Seuranäytelmä viidessä kuvaelmassa. H:linna 1930. Hämeen kansa. 70 s. (Seuranäytelmiä. 17.)
Näin elämme keväästä syksyyn. 1931. /D/
Tanssiva satama. Kirj. Uuno Kekäläinen. 1931. /D/
Seikkailevat taiteen ritarit. 1934. /D/
Kehvelin Aatun häämatka. 3-näytöksinen kansannäytelmä. 1947-48.
Kesä ja rakkaus. /D/
Poika maailman hartioilla. Hki 1973. Otava. 303 s. (Kertomus elämästä -sarja.) Muistelmat???
- Useita näytelmiä; eri antologioissa

Samassa bibliografiassa on mainittu myös Kekäläisen mahdollinen tytär:
MARTIKAINEN, SIRKKA-ANNELI
teatteriohjaaja.
18.2.1926 Kuopio-.
Vht hienomekaanikko [???] Uuno Kekäläinen ja ompelija Ina Lappalainen

Poika maailman hartioilla on ilm. Kekäläisen muistelmateos, joten sitä kannattaisi tutkia!!!

Itse näytelmää kannattaisi tiedustella Suomen Näytelmäkirjailijaliiton kirjastosta (Vironkatu 12 B 13
p. 135 6796
ma–pe 9–16.30, kesällä 8.30–15

tai muista HY:n taiteiden tutkimuksen laitoksen teatteritieteen osuudessa mainituista lähteistä:
http://www.helsinki.fi/hum/teatteritiede/kirjasto/4.html

Mikäli näytelmä on joutunut sensuroitavaksi, kyseessä ovat olleet oikeusministeriön tai opetusministeriön toimenpiteet luultavasti 1930-luvulla. Ministeriöiden (erityisesti oikeusministeriön painovapaustoimiston) näiden aikojen asiakirjojen säilytyspaikka on Kansallisarkisto ( www. narc.fi ).

Asia on saattanut tulla esille 1920-luvulla eduskunnan budjettikäsittelyjen yhteydessä, jolloin on käsitelty työväennäyttämöille annettavaa tukea. Tämän asian selvittäminen vaatisi eduskunnan pöytäkirjojen systemaattista lähilukua tutkittavalta ajanjaksolta.