Otsikko
Keitä ovat Simo, Anna, Fredrik, Albert ja Eerik? Kun heillä on omat kadut Helsingissä.

Kysytty

Keitä ovat Simo, Anna, Fredrik, Albert ja Eerik? Kun heillä on omat kadut Helsingissä.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty
  • Simonkatu viittaa kaupungininsinööri Simon Grönlundiin (1788-1862). Kadun nimi on tunnettu vuodesta 1836 asti ruotsinkielisessä muodossa.

  • Annankatu Helsingissä vuodesta 1820 St. Annae Gatan kreikkalaiskatolisen pyhimyksen ja venäläisen ritarikunnan mukaan. Vuodesta 1836 Annae gatan. Nykyiset nimet  vahvistettu 1909.

  • Fredrikinkatu on tunnettu vuodesta 1820 asti. Se on todennäköisesti nimetty Uudenmaan läänin maaherran Gustaf Fredrik Stjernvallin (1768-1815) mukaan. Hän ajoi aktiivisesti Helsingin nimeämistä pääkaupungiksi. Nimi saattaa viitata myös kreivi Johan Fredrik Aminoffiin (1756-1842), joka kuului asemakaavan suunnittelijan Albert Ehrenströmin hyviin ystäviin. Kadun suomen- ja ruotsinkieliset nimet vahvistettiin 1909.

  • Albertinkatu on nimetty asemakaavasuunnittelija Johan Albert (alunperin Albrecht) Ehrenströmin mukaan.  Albertsgatan vuodesta 1836, epävirallinen suomenkielinen nimi vuodesta 1856. Molemmat nimet on vahvistettu 1909.

  • Eerikinkatu -nimi liittyy todennäköisesti joko senaattori ja kreivi Carl Erik Mannerheimiin (1759-1837) tai köydenpunjamestari Erik Röö´hön  ((1780-1866). Hän oli myös aktiivinen kunnallismies.

Lähteet:

Helsingin kadunnimet 2. Helsinki, 1979
Helsingin kadunnimet. Toinen korjattu painos. Helsinki, 1981

8 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Nimi Simon Grönlund selittänee sen, että kadun suomenkielinen nimi on ollut aikoinaan muodossa Simoninkatu. Ruotsinkielinen (kaksikielinen, ruotsi koti- ja koulukieli) työtoverini käytti sitä vielä 1990-luvulla, myös kirjoittaessaan suomea, ennen eläköitymistään.