Keillä tunnetuilla suomalaisilla on joko Aspergerin oireyhtymä tai jokin muu autismikirjon häiriö? Wikipediasta löytyy muutamia, mutta varmasti useampiakin on…

Kysytty

Keillä tunnetuilla suomalaisilla on joko Aspergerin oireyhtymä tai jokin muu autismikirjon häiriö? Wikipediasta löytyy muutamia, mutta varmasti useampiakin on. Tarkoitan nyt siis esimerkiksi muusikkoja, kirjailijoita, näyttelijöitä ja urheilijoita, miksen vaikka politikkojakin.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Asperger-diagnosointi ei ole millään muotoa yksinkertainen asia, eikä tilannetta helpota se, että Aspergerin oireyhtymästä ja sen sukuisista häiriöistä tuntuu tulleen jonkinlainen muoti-ilmiö julkisuuden henkilöitä koskevassa keskustelussa, niin kuin autismin kirjon verkkolehti Puoltaja huomauttaa: "Viime aikoina on yleistynyt ilmiö, jossa julkisuuden henkilölle tai historian hahmolle ollaan asettamassa maallikoiden ja joskus ammattilaistenkin toimesta milloin mitäkin diagnoosia. Usealle näistä henkilöistä on tarjottu myös Asperger-diagnoosia, minkä takia kyseinen diagnoosi on saanut ikävän muoti-ilmiön leiman. Diagnosointi ilman asianmukaisia lääketieteellisiä tutkimuksia on kuitenkin epäasiallista ja aiheuttaa turhia väärinkäsityksiä ja harmia niille ihmisille, joilla oikeasti on diagnosoituna Aspergerin oireyhtymä."

Sitä paitsi, Aspergerin oireyhtymän kaltaisia piirteitä esiintyy suurella osalla ihmisistä, niin kuin Puoltaja toteaa. Diagnoosin pitää kuitenkin aina perustua asianmukaisiin ja henkilökohtaisiin lääketieteellisiin tutkimuksiin. Ilman niitä on mahdotonta todentaa, kenellä todella on Asperger tai jokin muu autismin kirjoon kuuluva häiriö. Tunnettuja suomalaisia, joille on tehty asianmukainen diagnoosi ja jotka ovat tästä avoimesti julkisuudessa kertoneet, on tuskin Wikipedian listan ulkopuolella kovinkaan monta. Jos tutkimuksia ei ole tehty, on turhaa ja leimaavaa edes leikitellä ajatuksella, että tämä tai tuo julkkis on AS-henkilö.

Lähde:
Putin-spekulointi leimaa Asperger-henkilöitä (http://www.puoltaja.fi/blogi/putin-spekulointi-leimaa-asperger-henkiloita)

6 ääntä

Kommentit

Mielestäni vastaaja olisi voinut edes yrittää selvittää asiaa, eikä vastata laiskasti asian vierestä.