Käytettiinkö kameleita sotaratsuna?

Kysytty

Käytettiinkö kameleita sotaratsuna?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kameleita on käytetty hevosten tavoin sotaratsuina. Erityisesti aavikkoisilla alueilla kameli on ollut hevosta soveltuvampi vaihtoehto.

Kirjassa "1001 Battles That Changed the Course of History" (Grant, 2011) kerrotaan vuonna 853 eaa. käydystä Qarqarin taistelusta, johon liittyy vanhin tunnettu maininta kameliratsuväen käytöstä. Taistelussa olivat vastakkain assyrialaiset ja syyrialaiset. Syyrialaisten joukoissa kerrotaan taistelleen 1000 dromedaareilla ratsastanutta arabisoturia.

Kirja kertoo myös Lyydian ja Persian valtakuntien välisestä Sardisin taistelusta vuonna 546 eaa. Persialaiset hyödynsivät kameleita, joiden erikoista ulkonäköä ja hajua lyydialaisten ratsuväen hevoset pelkäsivät. Tämä auttoi persialaiset voittoon.

Wikipediastakin löytyy tietoa sotakameleista: https://en.wikipedia.org/wiki/Camel_cavalry. Artikkelin mukaan kameleita on käytetty varsin paljonkin sodankäynnissä aina Muhammedin armeijoista Napoleonin joukkoihin Egyptissä ja Syyriassa. Jordaniassa ja Intiassa kameleita käytetään edelleen rajavalvonnassa.

0 ääntä

Kommentit

Tämä vastaus ei riitä. Kerrotut kamelitaistelut ovat mytologisia. Kameli sopii kuormastoon ja partiointiin, mutta entä ratsuväkihyökkäykset? Löytyykö tietoa, miksi kamelia ei ole käytetty hevosen tapaan rintamahyökkäyksiin? Epäilen että vastaus löytyy siitä, että kamelia ei pysty ohjaaman yhtä ketterästi kuin hevosta. Kouluratsastus on olympialaji, mutta ei taida onnistua kamelilla?