Käytössä on lasertulostin, jossa mustan kasetin lisäksi on magenta, syaani ja keltainen. Kun tulostaa vain mustaa tekstiä, kuluvatko muut värit laisinkaan?…

Kysytty

Käytössä on lasertulostin, jossa mustan kasetin lisäksi on magenta, syaani ja keltainen. Kun tulostaa vain mustaa tekstiä, kuluvatko muut värit laisinkaan? Tai kun tulostaa värillistä aineistoa (jossa ei mustaa ole) kuluuko musta?

Vastaus

Vastattu

Kun tulostaa vain mustaa tekstiä, väritulostimen muut värit eivät kulu, kunhan huomaa asetuksissa/määrityksissä valita "mustavalkoinen/vain musta muste"-vaihtoehdon. Mustaa saadaan myös värillisten musteiden sekoituksena ja tavallisesti väritulostimet käyttävätkin kaikkia värikasetteja, ellei käyttäjä mustavalkoisia dokumentteja tulostaessaan nimenomaisesti säädä laitettaan käyttämään vain mustaa väriä.