Käytin upouuden valkoisen pyöräni huollossa ja noudettuani pyörän kaikki kumia/muovia olevat osat, kuten satula ja kädensijat, olivat mustana öljystä. Onko…

Kysytty

Käytin upouuden valkoisen pyöräni huollossa ja noudettuani pyörän kaikki kumia/muovia olevat osat, kuten satula ja kädensijat, olivat mustana öljystä. Onko mitään toivoa saada niitä puhdistettua jollakin aineella? Tiskiaine ja pyykinpesuaine on jo testattu eivätkä ne auttaneet.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Puhdistamisessa voi yrittää ainakin sappisaippuaa, asetonia tai lakkabensiinia. Asetoni ja lakkabensiini ovat tehokkaita, mutta niiden käyttö saattaa jossain tapauksissa vahingoittaa tuotteen pintaa. Jos mahdollista niitä voi yrittää kokeilla ensin aivan pieneen alueeseen.
Jos tarvitset lisäapua, Marttaliiton neuvova (maksullinen) puhelin 0600 14882 saattaisi auttaa asiassa. Puhelin palvelee maanantaista perjantaihin klo 12-15. Myös Helsingin Narinkkatorilla palveleva Pyöräkeskus saattaisi auttaa asiassa. Pyöräkeskus on avoinna maanantaista lauantaihin klo 10-18. Keskuksella on myös Facebook-sivut. Pyöräkeskuksen palvelut ovat ilmaisia.

Lisäohjeita:

Friedman, Virginia M. : Tahrat : esiintyminen ja poisto. WSOY, 2003

http://www.martat.fi/kodinhoito/tahranpoisto/

http://www.siivous.info/tahranpoisto-opas/oljytahra