Käytän pääkaupunkiseudun/Vantaan kirjastoja ja varaan kirjoja muista kirjastoista. Mistä pystyy tunnistamaan, onko kirja pehmeäkantinen/pienitekstinen vai…

Kysytty

Käytän pääkaupunkiseudun/Vantaan kirjastoja ja varaan kirjoja muista kirjastoista. Mistä pystyy tunnistamaan, onko kirja pehmeäkantinen/pienitekstinen vai kovakantinen/isompitekstinen?

Voiko kirjailijan kirjoista tehdä haun, lajitteluperusteena se vuosi, jolloin kirja on ensimmäisen kerran ilmestynyt/kirjoitusvuosi? Kirjoitusvuodesta olisi apua, kun haluaa tutustua kirjailijan tuotantoon kirjoitusjärjestyksessä. Samoin kirjoitusvuosi auttaisi lainaamaan jonkin sarjan kirjat oikeassa järjestyksessä.

Löytyykö helmet.fi -palvelusta luettelot yhteenkuuluvista kirjasarjoista?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Pehmeänkantisen ja kovakantisen kirjan erottaa ISBN-numeron perässä olevasta tiedosta. Jos ISBN-numeron perässä lukee nid., se tarkoittaa, että kirja on nidottu eli pehmeäkantinen. Jos ISBN-numeron perässä lukee sid., se tarkoittaa, että kirja on sidottu eli kovakantinen. Useimmissa tapauksissa - ei kuitenkaan ihan aina! - on niin, että kirjan uudempi painos on pehmeäkantinen. Yleensä kirja julkaistaan ensin kovakantisena, ja sen jälkeen suosituimmat niteet julkaistaan pehmeäkantisina painoksina.

Kirjailijan tuotannon voi järjestää Helmetissä aikajärjestykseen seuraavasti:
- Klikkaa Helmetin pääsivulla Tekijä-linkkiä.
- Kirjoita tekijän nimi muodossa sukunimi, etunimi, esimerkiksi Sipilä, Jarkko.
- Klikkaa sitten Rajaa / järjestä -painiketta. Saat eteesi näkymän, jossa voi tehdä monenlaisia rajauksia. Järjestys-kohdasta voi valita joko "uusimmat ensin" tai "vanhemmat ensin".
- Jos haluat jättää äänikirjat (yms.) pois hakutuloksista ja haluat pelkät kirjat, niin kannattaa valita Aineisto-kohdasta "kirja".

Helmet-verkkokirjastosta voi hakea kirjasarjoja, jos kirjasarjan nimi on tiedossa. Jos haetaan esimerkiksi Laila Hirvisaaren Lappeenranta-sarjaan kuuluvia teoksia, niin voit hakea esimerkiksi näin:
- Kirjoita Helmetin pääsivulla hakusanaksi Lappeenranta-sarja.
- Klikkaa kohtaa Tarkenna hakua, jossa voit rajata hakuja. Valitse Aineisto-kohdasta "kirja" ja Järjestä hakutulos -kohdasta "ilmestymisvuoden mukaan".
- Tässä esimerkkitapauksessa kirjojen aikajärjetys on hieman harhauttava, sillä sarjan ensimmäinen osa (Lehmusten kaupunki) ei tule hakutuloksissa viimeiseksi. Se johtuu siitä, että kyseisestä kirja on otettu uusintapainoksia 2000-luvun puolella, ja kirjastot ovat sen vuoksi poistaneet vanhempia painoksia. Jos kuitenkin klikkaat auki esimerkiksi v. 2001 ilmestyneen Lehmusten kaupunki -painoksen tiedot, niin kirjan tietoihin on Huomatus-kohtaan kirjoitettu kaikki Lappeenranta-sarjan osat järjestyksessä.

Kaikkia sarjoja ei välttämättä ole tallennettu Helmetiin yhtä tunnollisesti kuin Laila Hirvisaaren sarjoja. Esimerkiksi Nora Robertsin sarjojen tiedot ovat valitettavasti paikka paikoin puutteelliset, mistä olen joskus lähettänyt palautetta Helmet-verkkokirjastoon kirjojen tietoja tallentaville kirjastolaisille.

Oivallinen verkkopalvelu on myös Helsingin kaupunginkirjaston ylläpitämä Sanojen aika http://kirjailijat.kirjastot.fi/. Kyseiseen palveluun on tallennettu tietoja kotimaisista kirjailijoistaan. Jos valitaan kirjailijaksi "Hirvisaari, Laila" ja sitten valikosta Tuotanto-kohta, niin Hirvisaaren tuotannon saa aikajärjestykseen ilman sekaannusta aiheuttavia uusintapainoksia.

Näiden asioiden selittäminen kirjoittamalla ei ole ihan helppoa. Kun asioit lähikirjastossasi, niin henkilökunta auttaa mielellään näissä asioissa.