Kävin Uudessakaupungissa, silmiini pisti normaalia pienemmän kokoiset liikennemerkit keskusta-alueella. Liittyvätkö puutaloalueen yleisilmeeseen vai mihin?…

Kysytty

Kävin Uudessakaupungissa, silmiini pisti normaalia pienemmän kokoiset liikennemerkit keskusta-alueella. Liittyvätkö puutaloalueen yleisilmeeseen vai mihin? Onko liikennemerkeille määrätty vakiokoko Suomessa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tiehallinnolla on yleisohjeet liikennemerkkien käytöstä. Kohdassa 2B-3 liikennemerkkien koosta sanotaan seuraavasti: Liikennemerkkejä on kolmea kokoa: suurikokoisia, normaalikokoisia ja pienikokoisia. Yleensä käytetään normaalikokoisia liikennemerkkejä. Pienikokoisia liikennemerkkejä voidaan käyttää muusta liikenteestä erillään olevilla kevyen liikenteen väylillä. Pienikokoisia liikennemerkkejä voidaan lisäksi käyttää taajamissa kulttuurihistoriallisesti arvokkaassa ympäristössä ja asuntoalueilla. Edellytyksenä on, että tie on enintään kaksiajokaistainen ja nopeusrajoitus on alle 50 km/h. Suurikokoisia liikennemerkkejä voidaan käyttää moottori- ja moottoriliikennetiellä sekä niihin liittyvillä tietyömailla...."
(http://alk.tiehallinto.fi/thohje/pdf/2000006-v-03liikennemerkkiohje.pdf)